23 Februari 2011

KENYATAAN MEDIA ADUN TITI SERONG

20 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Saya telah menerima surat rasmi dari SU DUN Perak bertarikh 7 Februari 2011 dan diminta hadir untuk memberi keterangan dalam sesi soal jawab kepada Jawatakuasa Hak dan Kebebasan Dewan pada 25 Februari pada jam 10.30 pagi di bilik mesyuarat jawatankuasa kira-kira wang negeri Perak Aras 2, Bangunan SUK Ipoh.

Saya dikehendaki memberi keterangan dalam sesi soal siasat oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan berhubung dengan isu bomoh yang saya bangkitkan pada Persidangan Ketiga , Mesyuarat Ketiga pada penggal ketiga Dewan Negeri Perak yang kedua belas pada 2 disember 2010. .

Saya dipanggil kerana dikaitkan dengan usul mengikut Perintah-perintah Tetap dibawah fasal 36(3)(b) ke atas diri saya kerana kerana sewaktu berbahas di DUN Perak telah membuat pendedahan bahawa terdapat pihak yang telah membawa masuk bomoh ke dalam DUN Perak sebelum sidang 7 mei 2009 yg menyaksikan kerusi speaker YB. V. Sivakumar dirampas dengan cara tidak demokratik dan melanggar undang-undang.

Dalam sidang DUN tersebut saya menyebut dengan bertanya kepada kerajaan adakah benar sebelum 7 Mei 2009 tindakan tidak bertanggungjawab dengan mengundang seorang bomoh masuk ke Dewan untuk dijampi dengan sesuatu jampi dan saya minta supaya pihak kerajaan untuk menyebut ADUN manakah yang membawa bomoh itu .

Apabila saya enggan mendedahkan nama adun berkenaan lalu saya dituduh berbohong dan diusulkan untuk disiasat oleh jawatankuasa berkenaan.
Dengan ini pada hari ini suka saya memberi beberapa kenyataan penting sepertimana berikut :
1. Setelah mempertimbangkan secara teliti dan terperinci , Saya dengan ini bersetuju untuk tidak hadir salam sesi soal jawab tersebut sepertimana tarikh , jam dan tempat yang disebutkan dalam surat yang telah dihantar kepada saya.

2.Keputusan ini dibuat setelah mendapati usul yang telah dikemukakan oleh ADUN Kamunting dalam sidang dewan mengenai perkara berkaitan adalah tidak sah dan terbatal apabila Speaker DUN Perak tidak mengembalikan usul itu kepada Dewan bagi mendapat sokongan sebelum memutuskan saya perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

3.Sebelum mendapat sokongan dari Ahli Dewan, Speaker terus mengumumkan “Dewan dengan ini terima usul Titi Serong akan dibawa ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan” dan ini melanggar Perintah-perintah Tetap Dewan Perak Perkara 33:-

(1)Apabila sesuatu usul itu telah dicadang dan disokong, jika berkehendakkan disokong. Pengerusi hendaklah mengemukakan kepada Dewan atau Jawatankuasa sebagaimana kandungan usul itu, selepas itu masaalah itu bolehlah dibahaskan dan dan boleh tertakluk kepada peruntukan Perintah-perintah Tetap ini, diteruskan selagi ada ahli yang hendak berucap.

(2)Apabila tidak ada lagi ahli yang hendak berucap, maka Pengerusi hendaklah meminta keputusan Dewan atau Jawatankuasa itu hendaklah menyatakan keputusannya menurut peruntukan-peruntukan Perintah Tetap 45:-

“45. Tertakluk kepada peruntukan perenggan (4) Fasal III Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak bahagian 1. Dewan hendaklah mengambil keputusan mengikut pihak mana yang mendapat undi lebih dan jika sama banyak undi, Tuan Speaker atau sesiapa yang mempengerusikan mesyuarat hendaklah mengeluarkan undi pemutus tetapi ia tidak boleh mengundi di dalam keadaan lain

4.Keputusan saya ini dilakukan demi untuk menjaga kesucian DUN Perak dari melakukan sesuatu tindakan dan keputusan dengan melanggart undang-undang dan peraturan yang sedia ada.

5.Saya tetap bertegas dengan mengatakan bahawa DUN Perak telah dimasuki bomoh sebelum 7 Mei 2009 dan Dewan Negeri Perak telah dijampi oleh bomoh tersebut.

Ipoh, 23 Februari 2011

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.

Tiada ulasan: