21 Mac 2011

Ahli PAS diminta mantapkan gerak kerja

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Batu Caves – Mesyuarat Agung tahunan PAS cawangan Tmn Selayang kali ke 13 diadakan baru-baru ini di Dewan Pusat Komuniti MPS Tmn Selayang. Majlis telah dirasmikan oleh Ketua Pemuda Dewan Negeri Selangor merangkap Ahli Majlis MPS Zon 13, Utz Hasbullah Mohd Ridzuan.

Dalam ucapannya, beliau menekan kepada semua Ahli PAS bahawa memandangkan tahun ini merupakan tahun pemilihan maka semua ahli harus memberi kerjasama untuk menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya. Menjadi satu kewajipan seorang ahli PAS menjalankan tanggungjawabnya kepada jemaah dengan menghadirkan mesyuarat yang merupakan faktor penting untuk memastikan kemenangan Pakatan Rakyat (PR) terus kekal dalam Pilihanraya Umum (PRU ke13 ) tidak lama lagi.

“Saya harap pemilihan jawatankuasa pada tahun ini tidak berlakunya berbagai provokasi, cantas – mencatas sesama ahli dengan niat menjatuhkan pimpinan yang lain seperti berlaku dalam parti UMNO/BN. Ahli PAS telah ditarbiyahkan agar menghormati sesama ahli dan displin ahli PAS amatlah tinggi dengan tarbiyah-tarbiyah yang telah diberikan oleh pucuk pimpinan melalui usrah-usrah yang telah dilalui”.

“ Dalam kemenangan yang diberikan oleh ALLAH swt , janganlah kita merasakan berada di zon yang sangat selesa. Tanggungjawab kita amatlah berat setelah mengecapi kemenangan. Untuk mengekal kemenangan bukan satu perkara yang mudah jika kita tidak bekerja keras untuk mengekalkannya. Oleh itu setiap ahli PAS diminta meneruskan tugas dengan sebaiknya tanpa berlengah –lengah lagi. Ini adalah kerana petanda-petanda PRU ke 13 semakin hampir yang akan berlaku pada bila-bila masa sahaja.”

“Keadaan ini juga mengcemaskan apabila jumlah bilangan pengundi yang memasuki Kawasan Parlimen Gombak semakin meningkat dengan kemasukan pengundi-pengundi yang tidak dapat dikenal pasti. Kemasukan-kemasukan pengundi hantu ini sudah pasti telah mendapat kerjasama oleh pihak SPR yang telah bersetongkol dengan UMNO/BN. UMNO/BN telah menggunakan kakitangan kerajaan bagi memastikan kemenangan dipihak mereka. Oleh itu jika semua masih lalai tidak membuat anjakan pradigma untuk mengorak langkah kehadapan dengan tidak mengaktifkan cawangan, tiada aktiviti, usrah cawangan layu, tiada mesyuarat, tidak membuat pendemokrasian atau kerja-kerja mencula maka tidak mustahil untuk mengekalkan kemenangan pada PRU ke 13 agak sukar. Oleh itu semua ahli diminta agar menjadi pelumba nombor 1 dalam acara larian 100m dengan mengemaskini segala gerakkerja lebih mantap”, katanya.

Ujarnya lagi, berikutan dengan kekalan-kekalahan PR dalam pilihanraya kecil dibeberapa buah negeri menunjukkan UMNO/BN telah memasangkan starategi mereka. Walaupun kita sudah maklum setiap kali pemilihan calon dalam PRK, terdapat pergolakan yang berlaku pada ahli-ahli UMNO/BN sendiri.

Meskipun ahli UMNO/BN tidak setuju dengan calon mereka namun ianya telah menjadi sebati dalam darah daging mereka bahawa UMNO/BN perlu di sokong seperti berlaku di PRK Merlimau, Tenang. PAS pula mendekati pengundi-pengundi dengan bertemu mereka dirumah-rumah pengundi sendiri memandangkan pengundi-pengundi di kawasan perkampungan tidak gemar untuk keluar mendengar ceramah. Dengan itulah PAS tidak ada erti jemu untuk bertemu pengundi dengan turun padang setiap hari untuk bertemu rakyat.

Ini merupakan pengorbanan yang besar dan kita harap semoga semua ahli PAS akan terus istiqama’ dalam membantu kerja-kerja perjuangan Islam meskipun terdapat kenkangan daripada pihak lawan.

Hasbullah juga mengingatkan kepada semua ahli dalam mesyuarat tersebut dengan melihat fenomena yang berlaku pada hari ini, rakyat terutamanya di kawasan Hulu Selangor, Perkampungan orang asli dan Kawasan –kawasan perkampungan masih tidak mengetahui program-program yang ditawarkan oleh Kerajaan PR seperti Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Tawas, Hadiah kemasukan IPT,

Bantuan ibu tunggal, Mikrokredit dan sebagainya seperti yag termaktub dalam manifesto PR pada PRU ke 12 yang lalu. Malahan mereka masih menganggap Negeri Selangor masih diperintah oleh UMNO/BN dan Menteri Besar (MB) Selangor masih Datuk Khir Toyor. Lebih-lebih lagi pengundi melayu yang tidak peka kepada isu-isu semasa. Mereka hanya tertumpu media televesyin dan akhbar-akhbar yang dimonopoli oleh UMNO/BN.

Ini menunjukkan betapa PR masih lemah dalam membuat sesi penerangan dan penyebaran maklumat. Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kepada semua ahli PAS, PKR dan DAP bersatu hati untuk memperkemaskini segala gerakkerja yang masih banyak belum diselesaikan sekiranya ingin merampas Putrajaya pada PRU ke 13 ini.

Katanya, Kerusi-kerusi yang dimenangi oleh Negeri –Negeri PR harus dikekalkan pada PRU ke 13 ini. Jangan mudah menjadi lemah apabila mendengar berita-berita yang tidak sahih datang daripada pihak UMNO/BN. Sebagai orang islam kita kena kuatkan rohani dan jiwa kita melalui bacaan al-quran, almathurat sebagai benteng agar tidak mudah menjadi lemah.

Beliau juga mengharapkan agar Ahli-Ahli Majlis, ketua-ketua kg, nazir-nazir masjid, Jawatankuasa pendudk (JKP) dapat berfungsi dengan sebaiknya untuk mendekati rakyat dengan menyebarkan segala informasi-informasi yang dibawa oleh Kerajaan Negeri PR untuk disebarkan kepada rakyat, katanya dalam perasmian majlis mesyuarat tahunan PAS cawagan Tmn Selayang .

Sehubungan dengan itu, Ketua cawangan PAS Tmn Selayang sesi 2011 telah jatuh kepada Tn Hj Mokhtar Husain, Pengerusi jatuh kepada Tn Hj Abdullah Ahmad, Ketua Muslimat Cawangan masih kekal kepada Pn Farhani Tajuddin.

Khaulah azwar

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ahli kena terima suka ke tak suka ke bahawa kemenangan dalam perjuangan ikut rentak pilihanraya ni,yang ramai tu lah yang menang,Jadi apa-apa tindakan yang menyebabkan kurangnya sokongan dikira salah yang akan membawa kalah.Apa-apa perangai yang jadi penyebab jauhnya sokongan boleh di ertikan sebagai tindakan jenayah kerana implikasinya terhadap jemaah! Kena buat kerja yang sampai orang jadi suka,simpati dan ingin memilih PAS sebagai wakil untuk mereka.