02 Jun 2011

Muktamar : Pertegaskan PAS sudah bersedia dengan PR ke Putrajaya.

29 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA,
Pejabat Ketua penenrangan PAS Perak

Muktamar PAS Pusat kali ke 57 yang akan bermula pada esok hari dengan majlis perasmian yang akan disempurnakan dengan Ucapan Dasar Presiden merupakan satu muktamar yang penuh bersejarah dan memberi impak yang besar kepada landskap politik tanah air dalam keadaan rakyat Malaysia menunggunya Parlimen Malaysia dibubarkan dan memberi peluang kepada rakyat untuk memilih Pakatan Rakyat sebagai kerajaan dan meletakan BN sebagai pembangkang.

Tahniah dan penghargaan kepada segala persiapan telah dilakukan oleh Panitia Muktamar bagi memastikan kelancaran perjalan muktamar yang kembali ke Taman Melewar yang sarat dengan kenangan dan sejarahnnya tersendiri.

Muktamar Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat telah bermula sejak malam tadi dengan Majlis Perasmian dan berlanjutan sehingga hari ini dan Muktamar Dewan Ulamak berlangsung pada hari ini sehingga lewat petang ini.

Sesuatu yang diharapkan oleh banyak pihak khususnya dari semua pendokong PAS dan Pakatan Rakyat ialah kemampuan Muktamar PAS kali ke 57 ini untuk memberi satu pernyataan jelas adakah dalam Ucapan Presiden dan perbahasan oleh perwakilan tentang kenyataan yang jelas bahawa PAS sudah bersedia dengan PR untuk berada di Putrajaya.

Isu tersebut bagi saya perlulah sejelas dan perlu menjadi agenda muktamar utama sehingga menjadi pengukuh kepada kepercayaan dan harapan rakyat serta mencerminkan kekuatan PR yang ditunjangi oleh PAS bagi menyelamatkan Malaysia.

Segala perkara remeh temeh yang tidak berkait dengan agenda menjadikan BN sebagai pembangkang perlulah dilupakan sepanjang muktamar belangsung.

Segalanya telah bermula dalam Muktamar Pemuda dan Muslimat dan saya yakin akan sampai dikemuncaknya dalam Muktamar penuh 3 hingg 5 jun.

Gendang PRU ke 13 yang telah berbunyi semakin kuat semestinya telah membangkitkan semagat jihat dan daya juang seluruh petugas PAS dan PR dari tempat duduk dan posisi masing-masing.

Gendang PRU ke 13 berkebetulan dipalu dalam keadaan menjelangnya Muktamar PAS maka saya melihat sewajarnya palatform muktamar inilah tempat yang paling penting untuk digerakkan seluruh tenaga dan keupayaan PAS bagi mengembeling seluruh pimpinan disemua peringkat bagi memastikan BN diletakkan sebagai pembangkang selepas PRU ke 13 nanti.

Pemilihan PAS bagi saya tidak menjadi masalah dan saya tidak sedikitpun bimbang sekiranya ada dakwaan akan ada perpecahan. Pemilihan PAS ternyata adalah perubahan amanah kepimpinan dan jauh sekali menjadi tempat untuk jatuh menjatuh, memburukkan puka lawan apalagi mahu berpevah selepas memilih.

Saya yakin semua perwakilan akan menggunakan tahap kematangan yang tinggi bagi memilih siapakah pimpinan yang difikirkan baginya bagi memastikan saf Kepimpinan PAS sesi 2011-2013 untuk merelisasikan hasrat ke Putrajaya bersama Pakatan Rakyat.

Kenyataan media,
DRS. KHALIL IDHAM LIM,
PARIT BUNTAR,2 Jun 2011.

Tiada ulasan: