02 Jun 2011

BN : Bankrup Negara

1 Rejab 1432H. [MOD] -
Oleh: Nash Ar-Rawy

BN atau “ Bankrup Negara “ tiada boleh dielakkan lagi jika BN terus memerintah selepas PRU13 . Ini adalah kerana khazanah negara semakin susut kerna penyaluran yang terus menerus kepada mengisi temeluk dan ketamakan kroni . Sehingga demi kepentingan kroni dan kolongmerat tarif elekrik akan dinakkan . Petrol seperti dikesan khalayak boleh saja naik pada bila-bila masa jika BN diberikan tampok pemerintahan kerajaan pusat selepas PRU 13.

Khazanah negara terlalu banyak dihabiskan untuk kepentingan kroni dan projek yang membazir semata-mata untuk menyenyangkan dan membuncitkan perut kroni sahaja bukan untuk kepentingan rakyat marhein yang terbanyak . Tetapi, fokus untuk beberapa kerat manusia rakus sahaja. Contohnya, rumah atau bangunan untuk kegunaan wanita bagi setiap daerah; bagi Satu Malaysia sudah menelan berapa juta? Ini projek pembaziran dan tender dirakusi kroni menggunakan wang rakyat yang semakin hari semakin susah kerana ditarik subsidi ( RM 19 Billion untuk disalurkan kepada kroni kolongmerat ). Bahkan, ke mana perginya berbilion subsidi yang dipotong itu ? Siapa yang untung ? Rakyat marhein yang sengsara dengan tekanan ekonomi BN atau kuncu –kuncu suku sakat BN yang rakus itu?

Jika khazanah negara milik rakyat satu Malaysia ; iaitu emas hitam boleh diurus-tadbir tanpa akaun untuk diteliti oleh ahli parlimen . Apakah ianya tiada menjurus ke arah penyelewengan khazanah negara?; jika ianya kekeringan dek kerakusan projek mega kroni . Apakah BN tiada membawa kepada “Bankrup Negara “ ?. Perlukah bangunan kembar warisan? Ini semua adalah pembaziran wang negara sepertimana Formula One!.BN jadikan satu Malaysia untuk korporat, dari korporat untuk korporat kerna korporat ; yakni : “ Negara Korporat” serakah Qorun.

Negara insyaAllah tiada akan bankrup dek subsidi kepada rakyat jelata . Akan tetapi, kerakusan tadbir-urus kewangan negara boleh menjurus BN kepada BANKRUP NEGARA sebagaimana yang pernah dibayangi oleh Timbalan Menteri Kewangan.

Justeru itu, pengawasan khazanah dan sumber pendapatan negara bukannya boleh dikendalikan atas kepentingan politik-korporat; tetapi mestilah ditadbir-urus demi untuk kepentingan rakyat bukan sebagai habuan politik ; yang mana BN menjadi ‘platform ‘ atau tapak untuk meraih keuntungan dan menjadi kaya raya di atas keperitan dan kesusahan rakyat dan golongan marhein yang merupakan kumpulan majoriti; terus menderita.

Eset negara yang bernilai RM320 Billion iatu, emas hitam yang diberikan kepada Brunei demi untuk kepentingan kroni dua negara yang merugikan rakyat satu Malaysia adalah antara pengkhianatan BN yang menjurus kepada Bankrup Negara ; ternyata bukanlah kerana subsidi kepada rakyat.Disusuli dengan tergadainya warisan negara iaitu Tanah KTM di Singapura kepada kroni Malaysia-Singapura.

Sejak harga minyak naik berkali –kali dalam setahun dan dewasa ini tarif elektrik ; pasti bebannya akan ditanggung oleh golongan marhein, miskin dan juga golongan sederhana . Kenaikan harga barang semuanya berpunca kepada politik minyak dan politik elektrik UBN yang melonjak tinggi melibatkan industri besar dan kecil dan kos pengangkutan tiada mampu dibendung oleh BN kerana BN adalah untuk kepentingan taukeh-taukeh, kolongmerat yang memerlukan sumber yang kukuh untuk membiayai politik umno di lapangan sekaligus untuk menstabilkan ekonomi suku sakat Umno ; selaku pemegang-pemegang saham.

Malaysia adalah negara yang kaya sebenarnya berbanding jiran Singapura yang tiada memiliki balak, minyak, kelapa sawit, getah dan sebagainya . Sepatutnya, dengan anugerah tuhan kekayaan yang melimpah ruah ini . Negara boleh membiayai kos pembelajaran anak-anak bangsa semua kaum satu Malaysia dengan pendidikan yang percuma ; daripada tadika sampailah ke menara gading!. Mengapakah perkara ini tiada pernah berlaku setelah lebih 50 tahun BN memerintah? Mana perginya kekayaan balak di Sabah dan Sarawak .?

Bagaimana taraf hidup rakyat Sabah dan Sarawak satu Malaysia yang daif seperti tahun 60an di semenanjung. Mana pergi kekayaan Minyak dan mengapa tiada sampai ke destinasinya ; yakni golongan marhein yang cukup menderita . Namun, golongan kolongmerat –penguasa kaya-raya membina istana dan hidup di dalam kemewehan di atas harta rakyat dan kesusahan rakyat.

Apakah negara tiada akan bankrup jika kerakusan- kekuasaan keqorunan-kefiraunan ini terus-menerus berlaku?. Baik di semenanjung maupun di Sabah dan Sarawak kerana masing-masing dibawah naungan BN. BN tiada boleh berubah lagi kerna sebarang tranformasi tidak boleh dijadikan perompak sebagai pengurus bank , penjenayah sebagai hakim dan perogol sebagai pembikin filem dan seumpamanya . Senario dan wajah Umno/Bn sudah penuh dengan kefasadan sepertimana mantan Presidennya sendiri pernah berkata Umno ini busuk sampai ke usus.Persis ! Umno/BN tiada boleh berubah lagi ibarat tongkang yang tunggu pecah atau pokok yang dimakan anai-anai yang bisa tumbang pada bila-bila masa insyaAllah pada PRU13 ini . Bahtera baru dengan agenda rakyat membangun negara berkebajikan seperti yang termaktub di dalam buku jingga paling kondusif sekali untuk Pakatan Rakyat menggantikan BN yang bisa membawa negara kepada Bankrup Negara ( BN )

Justeru itu, demi untuk menyelematkan satu Malaysia daripada BN ( Bankrup Negara ) pastikan mesej dan agenda rakyat Buku Jingga ini sampai kepada setiap elektorat kerna ianya bersifat ‘Membangun Negara Berkebajikan” tanpa mengira kaum dan agama bukannya retorik ‘Satu Malaysia’ yang akhirnya menjadi “ Satu Bumi” , Satu Melayu” yang bersifat lakunan , kewayangan UBN yang resah lemah dengan agenda rakyat Buku Jingga Pakatan!.

Bukankah Umno itu Melayu Tipu Melayu ! RM52Billion saham bumi habis lesap tanpa dikesan . Melayu tiada bisa bela Melayu kerna hanya Islam sahaja yang tidak menipu dan bisa bela semua kaum satu Malaysia : “Islam Untuk Semua” yang praktikal, realistik dan kondusif kepada masyarakat majmuk yang berbilang kaum dan agama yang diterima rakyat sekarang melalui Pakatan Rakyat sesuai dengan pakatan “ Keadilan Untuk Semua” yang mematikan permainan percaturan perkauman-rasis Umno, MCA dan MIC yamng ditolak oleh rakyat sekarang kerna diri sebenar UBN sudah dikenali khalayak.

Oleh: Nash Ar-Rawy/31.05.11
( www.nasharrawy.blogspot.com )
(www.malaysiatimes.my )

1 ulasan: