22 Ogos 2011

Panel Khas untuk tutup kerja kotor BN.

22 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Saya ingin mengeluarkan kenyataan berhubung isu Perdana Menteri menubuhkan Panel Khas bagi menangani tanggapan awam terhadap tatacara pengendalian pilihan raya di Malaysia, tindakan ini tidak ubah seperti helah beliau untuk menutup kerja kotor BN yang telah perkuda SPR yang sepatutnya badan ini bebas dari pengaruh mana-mana parti.

Saya juga ingin persoal apakah hak mereka (Umno-BN) mengatakan bahawa tarikh pilihan raya adalah prerogatif (hak istimewa) , adakah ada mana-mana akta yang menyebut bahawa tarikh keramat tersebut merupakan hak kerajaan yang wajib dirahsiakan?.

Tindakan menyembunyikan tarikh itu pun telah menyusahkan ramai pihak terutamanya Pakatan Rakyat, malah lebih merumitkan kebebasan akses media tidak berlaku, hal in terbukti apabila Pakatan tidak diberi peluang membuat kenyataan media di televisyen sepertimana BN.

Saya ingin mencabar supaya Najib tunaikan dulu dua dari lapan tuntutan Bersih 2.0 , iaitu yang pertama gunakan dakwat kekal, dan yang kedua akses media yang bebas dan adil menjelang PRU 13 nanti.

Kerajaan diharap jangan berdolak dalih lagi dengan cuma dua perkara ini, kedua ini jika dilaksanakan pun, dari segi kos, hampir tiada risikonya memandangkan dakwat telah dibeli pada 2008 cuma ia tidak dilaksana, manakala akses media, kerajaan cuma perlu buka pintu, beri laluan kepada wakil Pakatan untuk menyatakan sesuatu kepada rakyat, mudah, ringkas dan tiada kos.

Berkenaan tarikh pilihanraya pula, perkara ini patut diumumkan kepada khalayak supaya semua warga Malaysia sempat membuat persiapan.Kalau kebanyakan negara yang mengamalkan demokrasi mampu melakukaknnya kenapa Malaysia tidak boleh umumkan tarikh pilihanraya lebih awal.

Banyak tindakan indakan-tindakan Najib Razak meragukan, namun beliau mengajak supaya rakyat jangan letak sebarang keraguan, dalam isu penubuhan Panel Khas menurutnya tarikh PRU13 tiada kena mengena dengannya amat meragukan, BN gagal menipu rakyat dan DS Najib perlu diragui.

Justeru kerajaan yang benar-benar “anak jantan” perlulah bersikap berani berhadapan dengan apa juga situasi, berdasarkan apa yang berlaku hari ini, Kerajaan BN bukanlah “anak jantan”, rakyat perlu tolak pemimpin yang pengecut seperti Umno-BN pada PRU 13 nanti demi menjaga maruah Negara yang semakin lama makin tidak bermaruah
.
DRS KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 22 OGOS 2011

Tiada ulasan: