28 September 2011

Berita Bergambar : Masjid Huaisheng Guangzhou , Mesjid tertua di China.

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Masjid Agung Guangzhou, yang dikenali juga sebagai Masjid Huaisheng (Memorial nabi) atau Masjid Guangta (Light Tower Mosque), dianggap sebagai masjid terawal yang masih wujud di China dan mempunyai menara freestanding terawal di China. Manuskrip-Manuskrip dari 1206 menyebut bahawa masjid ini dibina oleh sahabat Nabi, Abu Waqqas, pada misi Islam yang pertama ke China dalam 630M. Walau bagaimanapun, adalah lebih pasti bahawa masjid yang mula-mula dibina di sini ketika Dinasti Tang, atau pada tahun-tahun awal Dinasti Song. Masjid ini adalah dibina semula pada tahun 1350 semasa Dinasti Yuan di bawah pemerintahan Zhizheng (1341-1368), dan membina semula lagi pada tahun 1695 di bawah Maharaja Kangzi dinasti Qing, selepas musnah dalam kebakaran. Menara Cahaya Huaisheng, menara masjid yang unik, dibina pada tempoh yang lebih awal. Seperti sezaman di Quanzhou, Hangzhou dan Yangzhou, Masjid Agung Guangzhou terkenal untuk integrasi Han binaan tradisi Cina .

Kompleks masjid meliputi kawasan seluas kira-kira 3,000 meter memanjang dan persegi di sepanjang paksi utara-selatan, dalam fesyen Cina. Pemasukan dari pintu-bata merah dengan awning hijau di Jalan Guangta di selatan, kompleks masjid terdiri daripada koridor yang berbentuk U-disertakan laman yang besar di utara, diikuti dengan dewan sembahyang. menara lama atau menara cahaya, yang rusuk pintu utama di sebalik dinding jalan.

Dari pintu utama, sebuah halaman yang sempit yang dikelilingi dengan dinding batu yang tinggi sama tinggi denga menara lampu lama di sebelah kiri dan membawa ke pintu masuk dalam. Pintu masuk monumen ini digelar selepas menara bangke, yang terdiri daripada struktur kayu yang ditutup dengan batu-bata. Disusun, bumbung masjid yang berkembar tiga. Menara gerbang terdapat papan tanda dalam bahasa Cina yang berbunyi: "Agama yang memegang dalam diri hebat ajaran yang dibawa dari Wilayah Barat" Koridor berbentuk U-bermula pada kedua-dua belah pintu masuk ini dan keliling halaman dalaman yang dihadapi oleh dewan sembahyang.

Dewan sembahyang telah dibina semula di dalam konkrit pada tahun 1935. Serambi anjung keliling bahagian utara, timur dan bahagian selatan dewan solat, dengan ruangan yang disertai oleh setengah sendi. Apabila struktur telah dibina semula, pintu masuk utama telah bergerak dari timur ke permukaan hadapan bangunan selatan dewan untuk membuka secara langsung ke halaman di selatan. Mihrab diletakkan dalam bidang cetek semi-bulat bahawa projek-projek di luar dinding barat. Bumbung keranjingan, yang disokong di atas dua tiang dalaman di samping dinding, dilindungi dengan jubin hijau. Garis tingkap memisahkan kedua-dua peringkat bumbung ini disusun.

Menara Cahaya dengan dinding tebal silinder dan tangga dalaman. Salah satu contoh terawal seni bina Islam di China, ia meniru gaya Arab pada masa yang sama juga cuba untuk mengintegrasikan mereka dengan gaya seni bina tempatan. Bata aci tirus yang meningkat kepada ketinggian 36 meter di atas batu asas sepuluh meter. Balkoni menara, yang digunakan untuk azan. Ada yang mengatakan bahawa apabila kapal-kapal belayar di sepanjang sungai yang dianggap sebagai menara sebagai tanda bahawa mereka telah tiba di awal "jalan sutera ". Di atas balkoni, Menara dihadkan dengan kubah berbentuk labu t nipis. Asas kubah yang dihiasi dengan dua peringkat kurungan , menambah satu huruf Cina ke menara.

Kompleks ini juga termasuk Pejabat mesjid, kuarters imam, Perpustakaan untuk menyimpan kitab, dan tempat mengambil wuduk, tandas,dan bilik mandi.

Semua yang terdiri dalam gaya pagoda terbuka dengan bumbung tradisional dipahat dan berjubin termasuklah bumbung dewan sembahyang dan pintu gerbang masuk tengah.

Kehijauan halaman dengan tanaman pokok bunga yang ditanam dan dirawat secara rapi menambahkan keindahan pemandangan kepada sesiapa yang masuk berkunjung ke Mesjid yang tertua di China ini.
























































Tiada ulasan: