21 September 2011

Hospital Terengganu perlu 3 kali lebih besar

23 Syawal 1432H. [MOD] -


Hospital Negeri Terengganu, Hospital Sultanah Nur Zahirah kini nampak terlalu padat dengan katil pesakit bertambah lebih dari biasa dan setiap wad pesakit didapati penambahan katil-katil untuk pesakit begitu ketara sekali hingga hanya ada ruang laluan yang sedikit sahaja untuk pelawat semasa pelawat dibenarkan masuk menziarahi pesakit.
Suasana bising di ruang yang sempit itu sepatutnya tidak berlaku di hospital di mana pesakit perlukan rehat dan ketenangan secukupnya.
Sudah sampai masanya Hospital Negeri Terengganu diperbesarkan lagi atau digantikan serta dibinakan hospital yang 3 kali lebih besar dan luas daripada hospital negeri yang ada sekarang ini.
Tempat letak keretanya yang terhad dan lif hospital yang terhad juga tidak mampu lagi untuk memberikan kemudahan yang memuaskan kepada penduduk Kuala Terengganu khasnya dan rakyat Terengganu amnya yang berpusu-pusu sentiasa penuh datang kehospital sama ada untuk mendapatkan rawatan atau untuk menziarahi sanak-saudara yang sakit di hospital tersebut.
Begitu juga dengan keadaan pelawat yang terlalu sesak di mana tiadanya disediakan kerusi tetamu di ruang legar di dalam bangunan hospital itu sendiri dan hanya ada kerusi-kerusi untuk orang awam di luar bangunan hospital sahaja dimana ada di antara pengunjung terpaksa membawa tikar masing-masing untuk duduk berehat di ruang legar sementara menanti masa melawat yang dibenarkan dan selalunya mereka yang berkunjung menziarahi pesakit datang dari jauh dari kawasan luar bandar.
Diharapkan Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kerajaan Negeri Terengganu Darul Iman dapat membinakan hospital yang lebih besar serta canggih lagi dan kalau boleh dibinakan secantik dan sebesar serta canggih macam Hospital Putrajaya sejajar dengan dana dan wang royalti berbilion ringgit yang diberikan kepada Kerajaan Negeri Trengganu itu.
H/daily

Tiada ulasan: