21 September 2011

Rakyat mesti hukum pemimpin yang hipokrit

23 Syawal 1432H. [MOD] -

Isu “penjualan” kewarganegaraan melalui JPN terus dibisukan BN dan sehingga kini makin membarah, berdasarkan pendedahan terkini sebanyak 183,165 pengundi yang bukan lahir di negara ini telah wujud dalam senarai daftar pemilih SPR.

Dewan Pemuda PAS Pusat kelmarin mendedahkan sekurang-kurangnya 170,818 pengundi tidak diketahui negara asal kelahiran tetapi layak mengundi.Mereka merujuk kepada kod negara "71 " yang terdapat pada no kad pengenalan pengundi tersebut seperti dalam Daftar Pemilih Induk (DPI) suku ke dua 2011 SPR.

Pemuda PAS menganggap bahawa kod “71” adalah suatu kod warganegara yang tidak diketahui negara asal kelahirannya seperti yang didedahkan Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS, Suhaizan Kayat.

Saya ingin mempersoal perkara yang pincang dalam daftar pemilih dan menunggu apakah reaksi kerajaan terhadap pendedahan ini?

Isu Besar dalam perkara yang berkaitan mengenai pendedahan PM Bangladesh mengenai rakyatnya yang mudah mendapat taraf warganegara dan mengundi di Malaysia juga masih tidak terjawab.

Umno sejak akhir akhir ini sedang mempertahankan hayatnya untuk melindungi sikapnya sekian lama memutar belit fakta sejarah negara.

Saya yakin rakyat amat bijak menentukan siapakah yang selama ini berjuang di atas nama Negara dengan perjuangan yang berpaksi kepada asal usul sebanar sejarah tanah air.

Rakyat yang semakin terdedah dengan fakta dan penemuan sejarah tulen tanah air telah tahu apakah warisan sebenar Negara, termasuklah siapa yang mewarisi penjajahan British.

Umno mengesa supaya Malaysia mempertahan panji-panji Negara dan dalam masa yang sama mereka jugalah yang meminggirkan panji-panji Negara dalam isu rampasan kuasa di Perak .

Kehormatan dan kedaulatan sebuah negeri yang telah dipilih secara sah oleh rakyat dicabul dengan melangar norma-nirma Perlembagaan Negara dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Sudah sekian lama demokrasi diketepikan BN, sehingga mereka selayaknya dinobatkan sebagai pengkhinat kepada negara yang sebenarnya.

Beginilah wajah sebenar Umno-Bn yang cuma hebat berpidato dengan laungan bahawa merekalah pejuang bangsa dan agama yang sebenar, Kini rakyat sendiri boleh menilai realiti dan kebenarannya.

Isu yang dimainkan hanyalah bertujuan penyambung hayat BN untuk terus berkuasa dan ianya mengundang malapetaka terhadap Negara dan bangsa Malaysia bila terus dijajah oleh penjajah yang dilahirkan oleh Inggeris, rakyat metilah menghukum pemimpin yang hipokrit itu dan mestilah menukar kerajaan BN kepada PR.


DRS KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 21 Septembar 2011

Tiada ulasan: