03 Oktober 2011

Berkhemah di sekitar Wall Street

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SEORANG anggota pergerakan Occupy Wall Street baring di atas tilam di Taman Zucotti Park di New York kelmarin. - Reuters

NEW YORK - Polis membuka semula jambatan Brooklyn tengah hari kelmarin selepas lebih 700 penunjuk perasaan anti-Wall Street telah ditahan kerana menghalang lalu lintas dan berarak tanpa kebenaran di bandar raya New York.

Tangkapan itu dibuat apabila sekumpulan besar penunjuk perasaan mengambil bahagian dalam perarakan anjuran pergerakan yang dikenali sebagai Occupy Wall Street di laluan pejalan kaki jambatan tersebut yang menuju ke jambatan berkenaan.

"Lebih 700 saman dan surat perintah hadir ke mahkamah dikeluarkan berhubung tunjuk perasaan di jambatan Brooklyn pada lewat tengah hari selepas beberapa amaran polis diberikan kepada para penunjuk perasaan yang masih berada di laluan pejalan kaki dan jika menggunakan laluan itu, mereka akan ditahan.

"Beberapa orang sahaja yang mematuhi arahan dan mereka yang menggunakan laluan pejalan kaki tidak ditahan," kata seorang jurucakap polis.

Pergerakan itu mencetuskan tunjuk perasaan sejak dua minggu lalu dengan mendirikan khemah dan tidur di kawasan sekitar Wall Street.

Anggota-anggota kumpulan itu menentang ketamakan pengamal Wall Street dan menuntut keadilan ekonomi.

Mereka tidur di atas tilam, menggunakan komputer dan bermain dram.

Para anggota penunjuk perasaan itu juga menggunakan tandas di restoran makanan segera McDonald's.

Dalam sehari, mereka akan berarak beberapa kali ke Wall Street yang menempatkan bursa saham New York dengan menjerit: "Adakah ini rupa demokrasi."

Menurut seorang penunjuk perasaan, Jesse Wilson: "Apabila semua wang skim penyelamat dibelanjakan untuk bonus dan setiap kakitangan berasa marah, tetapi tidak ada seorang pun yang melakukan sesuatu kerana tiada seorang pun yang beranggapan mereka boleh melakukannya."

"Sudah tiba masanya untuk kita datang bersama bagi menyedari kita berada dalam satu pergerakan massa," tambahnya.

Beberapa poster yang dibawa para penunjuk perasaan itu membawa mesej kapitalisme itu adalah jahat. - Agensi

Tiada ulasan: