03 Oktober 2011

PAS lancar Hari Habitat Sedunia malam ini

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 3 Okt: Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat hari ini akan melancarkan Sambutan Hari Habitat Sedunia (World Habitat Day) di Dataran Kemerdekaan Shah Alam pada jam 8.30 malam.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar Malaysia Zulkefly Mohamad Omar (gambar) yang menjelaskan pada satu sidang media program ini merupakan menifestasi serta hasil melalui Deklarasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan diraikan oleh semua negara di dunia.

"Sambutan ini dianjurkan di negeri-negeri bagi meningkatkan komitment kerajaan negeri dan memperkukuhkan kerjasama antara kerajaan negeri dengan badan-badan bukan kerajaan dalam pengurusan alam sekitar setempat.

"Objektifnya adalah untuk meningkatkan kesedaran alam sekitar dikalangan orang ramai serta mengalakkan kerjasama di antara pelbagau agensi," katanya.

Zulkefly yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu turut memberitahu melalui program ini juga ia dapat memberi kesedaran kepada agensi tertentu dalam membuat sesuatu perancangan atau penerokaan dengan lebih baik.

"Mewujudkan rasa tanggungjawab bersama bahawa bumi ini adalah tanggungjawab kita semua.

"Selain dari itu ia adalah mesej kepada rakyat Malaysia bahawa Pakatan Rakyat sentiasa prihatin terhadap alam sekitar," jelasnya lagi.

Dalam pada itu beliau memberitahu program ini merupakan acara yang penting bagi Kerajaan Pakatan Rakyat terutama di negeri Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.

Tambahnya lagi tema sambutan khusus di Selangor adalah 'Air Bolah Merubah Segalanya, Manusia dan Pembangunan' dipilih berdasarkan beberapa faktor dan isu yang dihadapi oleh kerajaan negeri.

"Tema ini kita pilih kerana air sebagai sumber kehidupan, sebarang pembangunan dan penerokaan kawasan tadahan air atau kawasan hutan simpan kekal mestilah dielakkan.

"Kesedaran rakyat dan pihak berwajib soal penjagaan dan pemeliharaan sungai-sungai dari dicemari oleh bahan-bahan sisa pepejal, berair, bergas yang mengandungi asid, toksid dan elemen radio-aktif mestilah dibuat secara berterusan.

"Dan yang paling utama isu air yang melibatkan kerajaan negeri dengan SYABAS dan Kerajaan Persekutuan mestilah diselesaikan segera demi kebaikan rakyat negeri ini," ulasnya lagi.

Beliau menyatakan kualiti air dan penemuan sumber baru serta penambahbaikan pengurusan pentadbiran bekalan air merupalan agenda dalam pembangunan sosial ekonomi rakyat.

Sebelum itu Sambutan Hari Habitat Sedunia turut dihadiri Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Abd Khalid Samad dan juga Presiden Seniman Paksi Rakyat Malaysia (PAKSI) Che Shamsuddin Othman.

Malah ia turut di meriahkan dengan kehadiran penyanyi Ito Mohamad.

harakahdsaily/

Tiada ulasan: