03 Oktober 2011

Sejarah, purdah diharamkan dalam jabatan kerajaan

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

WALAUPUN purdah ini hukumnya tidak wajib dalam Islam, namun ia tetap sebahagian daripada syariat Islam.

Terdapat wanita-wanita Islam yang telah dibuang kerja dari perkhidmatan kerajaan. Terdapat pelajar-pelajar universiti yang dibuang universiti kerana memakai purdah.

Kes yang paling popular adalah kes Halimatusaadiah Kamaruddin. Beliau bertugas sebagai Kerani Umum di Pejabat Penasihat Undang-Undang Perak. Pada 6 August 1986, Halimatusaadiah telah dibuang dari jawatan kerani umum kerana beliau memakai purdah.

Halimatusaadiah kemudiannya telah menyaman Jabatan Perkhidmatan Awam. Beliau telah diwakili oleh peguam Karpal Singh. Ya benar, Karpal Singh pernah membela seorang mangsa kezaliman United Malays No Otak, Umno kerana memakai purdah.

Apa yang menghairankan, tidak pernah pula diambil tindakan kepada pekerja-pekerja Islam yang memakai pakaian seksi dan terdedah. Hanya mereka yang memakai purdah sahaja yang dizalimi.

Di bawah adalah artikel dari The Star bertarikh 12 March 1985. Mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Khalil Yaakob, telah mengeluarkan arahan supaya semua wanita-wanita yang bekerja dengan kerajaan tidak memakai purdah.

Sumber [Malaysiawaves]

1 ulasan:

azmie berkata...

lepas tu marah kat kera jaan prancis