13 Februari 2012

Anak aktivis didakwa hina raja Thai nekad mogok lapar

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

BANGKOK - Anak kepada aktivis yang ditahan selama 10 bulan atas kesalahan menghina sistem pemerintahan beraja Thailand nekad mogok lapar sebagai membantah undang-undang kontroversi yang dikenakan terhadap bapanya.

Pelajar perundangan, Panitan, 20, memulakan mogok lapar, kelmarin di hadapan Mahkamah Jenayah Bangkok dan berhasrat untuk meneruskan tindakan itu untuk tempoh 112 jam.

Bekas editor majalah Baju Merah yang telah dihentikan terbitannya, Somyot Pruaksakasemsuk, ditahan April lalu dan didakwa di bawah Seksyen 112 Tatacara Jenayah atau undang-undang lese majeste (menghina institusi beraja Thai) berhubung dua artikel yang dianggap mengkritik kuasa Raja Bhumibol Adulyadej.

Penipu jual boneka Sesame Street berkuasa ‘ajaib’ ditahan

TAIPEI - Penjaga kuil di utara Taoyuan, Taiwan, yang didakwa menipu seorang ahli perniagaan dengan menjual boneka Sesame Street, kononnya berkuasa ajaib telah ditahan, menurut polis, Jumaat lalu.

Suspek yang dikenali sebagai Lin dituduh menjual patung Elmo dan boneka Sesame Street yang lain dengan harga kira-kira NT$3 juta (RM307,000) selepas mendakwa patung itu ‘suci’ dan membawa tuah.

Selain menawarkan pemilikan harta alam ghaib kepada mangsa, Lin turut meneruskan kegiatan menipunya dengan menjual barangan palsu tersebut kepada beberapa individu lain dengan nilai melebihi NT$1 juta (RM102,000) dan mendakwa kononnya ia dapat menyembuhkan penyakit.

sinar harian/-

Tiada ulasan: