13 Februari 2012

Melayu terus terpinggir di bawah Umno

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

IPOH, 13 Feb: Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain (gambar) berkata rakyat khususnya orang Melayu akan terus dibelengu kemiskinan selagi Umno BN dibiarkan memerintah negara.

Menurutnya, sudah lebih 50 tahun Umno BN diberi mandat memerintah, namum keadaan ekonomi rakyat kebanyakan, khasnya orang Melayu tetap tidak berubah.

Umno yang mendakawa membela Melayu katanya hanya membela pemimpin Melayu Umno untuk terus mengumpul kekayaan mereka.

“Sebenarnya pemimpin Umno yang kononnya berjuang mempertahankan 30% pemilikan orang Melayu, sebenarnya mengeksploitasikan hak-hak tersebut untuk diri sendiri.

“Pemimpin elit Umno itulah yang sebenarnya yang menjadi perasuah dan pengampu yang berselindung disebalik ketuanan Melayu," katanya.

Beliau turut mengambil contoh kenyataan bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir sendiri bahawa Umno sudah menyimpang jauh dari perjuangan asal mereka dan menegur sikap Umno yang mengunakan rasuah politik untuk membeli undi.

Umno juga dakwa Abdul Kader sebelum ini, telah gagal menjaga sosio ekonomi Bumiputera termasuk telah memansuhkan kemudahan pinjaman 30% kepada syarikat kecil bumiputera.

“Cuba kita lihat baru-baru ini, bekas Menteri Umno, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir mendakwa beliau sendiri pernah memberi RM200 hingga RM1,000 kepada rakyat dalam kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN) untuk mendapat undi”

"Di sini jelas menunjukkan bahawa Umno sebenarnya tidak ikhlas dalam mempertahankan hak orang Melayu, semua tindakan mereka hanyalah semata-mata untuk mempertahankan kepentingan peribadi pemimpin Umno yang terus ingin membolot harta rakyat," kata Ustaz Abu Bakar lagi.

Abdul Kader yang juga Timbalan Presiden NGO Amanah sebelum ini turut menasihatkan pemimpin Umno agar tidak menuding jari kepada pihak lain berhubung kegagalan perlaksanaan agenda bumiputera.

"Jangan persalahkan orang Cina atau parti-parti politik Cina di atas kegagalan pimpinan kita (Umno) sendiri untuk meletakkan kedudukan sosio-ekonomi Bumiputera ditempat yang adil dan sepatutnya," kata bekas menteri Penerangan dan Komunikasi itu.

Harakah Daily

Tiada ulasan: