01 Februari 2012

Seksa akibat perbuatan khianat

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN – Masalah pembetung yang rosak di Kampung Darat Sekolah dekat Beserah bukan sahaja menyebabkan aliran air longkang melimpah malah menyebabkan bau busuk.

Seorang penduduk, Narawi Ismail, 52, berkata, masalah tersebut berlaku sejak dua minggu lalu sehingga dia terpaksa membaiki sendiri pembetung supaya mengelakkan air tidak terus mengalir ke belakang rumahnya.

Menurutnya, saliran yang tersasar tersebut menyebabkan hakisan dan bau busuk sehingga mengganggu keselesaan hidup sekeluarga

“Saya pelik, bagaimana pembetung ini boleh pecah sehingga air longkang tidak dapat mengalir dengan betul.

“Akibatnya, ia terus mengalir ke belakang rumah saya. Tambahan pula, aliran air tersebut banyak dan menyebabkan kawasan belakang rumah saya terhakis sedikit demi sedikit,” katanya.

Selain itu, longkang sejauh dua kilometer itu dipercayai laluan untuk air buangan dari taman perumahan dan air bukit yang berdekatan.

Narawi berkata, akibat perbuatan khianat itu, aliran tersebut tidak dapat mengalir menyebabkan kawasan berhampiran pembetung itu seolah-oleh menjadi satu anak sungai.

“Saya kecewa dan terkilan dengan apa yang berlaku kerana longkang telahpun dibina untuk aliran air ini, tetapi mengapa pembentung ini dipecahkan dan aliran terpesong ke tempat lain.

“Untuk membaikinya pula, ia memerlukan kos dan saya tidak mampu untuk membaikinya menyebabkan tempat yang pecah itu disendal oleh papan. Tapi saya tidak tahu sampai bila ia akan bertahan,” katanya.

Oleh itu, dia berharap agar pihak yang bertanggungjawab dapat memantau keadaan ini sebaik mungkin dan bagi individu yang terlibat pula diharapkan agar tidak berbuat onar itu lagi yang menyusahkan banyak pihak.

Sinar Harian

Tiada ulasan: