01 Februari 2012

DAP kecam hebat letak babi di masjid

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 1 Feb: DAP mengecam hebat pihak yang terbabit dalam meletakkan kepala babi di sebuah Masjid Nurul Iman, Rawang semalam.

Bagi Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng, tindakan ini satu tindakan pengecut dan provokasi yang bertujuan untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama di ambang pilihan raya umum.

"DAP mengecam hebat insiden ini dan berpendirian bahawa tidak ada ruang di Malaysia bagi tindakan-tindakan yang sia-sia dan menjijikkan seperti ini yang bertentangan dengan sifat masyarakat kita yang aman dan berbilang budaya," katanya dalam satu kenyataan media kepada Harakahdaily.

Dalam kejadian semalam, kepala babi ditemui di pintu masuk Masjid Nurul Iman pada jam 5.00 pagi oleh ahli jawatankuasa masjid sebaik sahaja mereka membuka pintu pagar utama masjid itu.

(Gambar: Polis membawa keluar kepala babi yang diletak atas alas kaki masjid Nurul Iman, Rawang)

Pihak polis dari Balai Polis Rawang yang terletak tidak jauh dari masjid itu yang dihubungi tiba di lokasi pada jam 7.30 pagi untuk menjalankan penyiasatan.

Pihak polis sehingga kini belum menemui sebarang petunjuk untuk mengenalpasti siapa pihak yang bertanggungjawab dalam kejadian ini.

Timbalan Ketua Polis Gombak, Superitendan Rosly Hassan ketika bertemu dengan pemimpin PAS Selangor berkata, tiada sebarang bantuan teknikal mereka perolehi untuk membantu mengenalpasti siapa bertanggungjawab di sebalik tindakan ini.

DAP menyeru supaya rakyat Malaysia bertenang dan tidak bertindak balas kerana tindakan ini jelas dilakukan oleh pihak-pihak tertentu dengan motif yang jahat.

Namun demikian, mereka tidak akan mencapai objektif jahat mereka kerana rakyat Malaysia bukan sahaja sudah biasa hidup bersama malah suka meraikan kepelbagaian budaya dan agama di negara ini, katanya.

"Keamanan masyarakat kita tidak akan hancur dek tindakan-tindakan pengecut oleh puak pelampau," katanya.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menyeru agar semua pihak bersatu untuk mengutuk penodaan dan pengotoran mana-mana tempat beribadat, biarpun masjid atau gereja atau kuil, dan berharap agar pihak Kerajaan akan serta merta menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: