01 Februari 2012

Pelajar warga Nigeria didakwa edar kanabis

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SUNGAI PETANI - Seorang pelajar warga Nigeria didakwa di Mahkamah Majistret Sungai Petani hari ini atas tuduhan mengedar 6,820 gram dadah
jenis kanabis.

Pius Emmanual David, 25, pelajar kolej swasta Pusat Bahasa Intelek, Kuala Lumpur didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(A) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mandatori gantung sampai mati, jika sabit kesalahan.

Mengikut kertas pertuduhan, pelajar itu didakwa melakukan perbuatan itu pada pukul 9.15 malam 25 Jan lepas di Stesyen Bas Ekpres, Pekan Lama, Sungai Petani.

Dia diberkas sepasukan anggota polis Narkotik Bukit Aman. Tiada pengakuan dicatatkan daripada David, yang telah berkahwin dengan seorang guru warga China di Bangkok, Thailand lebih setahun lepas selepas pertuduhan diterjemahkan ke Bahasa Inggeris oleh jurubahasa mahkamah.

Majistret Mohd Khairul Hafizuddin Ramli menetapkan kes itu disebut semula pada 26 Mac ini selepas Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Syaiful Akmal Mohd Radzi memohon ia ditangguhkan sehingga laporan kimia kanabis yang dirampas daripada David diketahui.

Rakyat Nigeria itu yang diwakili peguambela, K.T. Jayaraj bagaimanapun tidak dibenar diikat jamin.

Isterinya, Yang Ping, 28, yang mengandung empat bulan, berasal dari wilayah Hokkien semasa ditemui di luar mahkamah memberitahu wartawan dia berkenalan dengan David melalui laman sosial Facebook hampir empat tahun.

"David akan datang menemui saya sebulan sekali atau dua bulan sekali sejak kami berhawin lebih setahun lepas. Saya mendapat panggilan daripada seorang peguam beberapa hari lepas dan tiba di sini dua hari lepas," kata Ping yang mengajar bahasa Mandarin di sebuah sekolah di China Street, Bangkok, sejak 2008. - Bernama

Sinar Harian

Tiada ulasan: