07 Mac 2012

Najib diminta pulangkan hak rakyat dizalimi

14 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 7 Mac: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diminta memulangkan semula semua hak rakyat yang dizalimi selama ini jika benar-benar ikhlas hendak bertaubat kerana perkara itu merupakan salah satu syarat taubat dalam Islam.

Jika tidak, permohonan maaf Najib ternyata hanyalah sandiwara politik kerana tidak disusuli dengan tindakan sepatutnya seperti yang dituntut oleh Allah ke atas hamba-Nya yang telah melakukan kesalahan dan ingin bertaubat.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menjelaskan, dalam kaedah Islam khususnya dalam perkara yang melibatkan hak manusia, seperti yang disebut oleh tokoh ulama terkenal abad ke-7, Imam Nawawi, taubat mesti mempunyai 4 syarat.

Menurutnya, syarat pertamanya, menyesali perlakuan dosa dan kezaliman, keduanya, meninggalkan dosa dan kezaliman yang dilakukan, ketiganya, berazam untuk tidak kembali melakukan dosa dan kezaliman dan keempat, mengembalikan hak kepada yang berhak.

Katanya, dalam konteks Barisan Nasional (BN) dan Umno yang menjadi pemerintah negara, mereka perlu mengembalikan semula hak-hak rakyat yang dirampas oleh mereka selama ini.

"Antaranya, hak wakil-wakil rakyat PAS yang dinafikan peruntukan kerajaan, hak kerajaan negeri pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat yang dinafikan peruntukan penuh, hak kerajaan PAS Kelantan untuk mendapatkan royalti minyak, hak rakyat yang dizalimi ketika menyatakan perasaan.

"Mereka juga perlu mengembalikan semula hak pegawai-pegawai kerajaan untuk menyokong pembangkang secara terbuka seperti diperuntukkan oleh perlembagaan, hak parti pembangkang di peringkat negara untuk mendapat layanan adil dalam berpilihanraya seperti hak menggunakan media rasmi dan lain-lainnya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Perdana Menteri pada satu program di Kedah baru-baru ini memohon maaf secara terbuka terutama kepada rakyat Kedah di atas segala kesalahan pihak Umno BN kepada mereka selama ini, sehingga menyebabkan parti mereka mengalami kekalahan teruk di negeri itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 tahun 2008 lalu.

Menurut Khairuddin, ternyata permohonan maaf Najib tanpa menunaikan hak-hak tersebut hanyalah satu sandiwara politik.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Ustaz Mohd Khairuddin At-Takiri turut menggesa rakyat di seluruh negara agar jangan terperangkap dengan sandiwara politik Barisan Nasional untuk berubah.

"Perubahan politik ke arah keadilan yang sebenar hanya mampu dilaksanakan oleh PAS bersama Pakatan Rakyat yang meletakkan prinsip-prinsip keadilan yang jelas dengan wajah kepimpinan yang beramanah," katanya.

Sebagai bukti, tegasnya, cukuplah dengan kejayaan kerajaan PAS Kelantan memerintah selama 22 tahun yang tidak mencatatkan sebarang salah guna kuasa berbanding BN dan Umno.

"Begitu juga dengan kejayaan kerajaan PAS Kedah menguruskan kewangan negeri Kedah yang bermasalah ketika ditinggalkan oleh Umno dan BN," ujar beliau.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: