10 Julai 2012

Dua maut dalam kemalangan berasingan

20 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang pemandu sebuah kereta maut manakala abang, adik dan seorang rakannya terselamat selepas kereta yang dinaiki mereka berpusing akibat kerosakan pada sterengnya sebelum melanggar besi pengadang jalan di Kilometer 91.8 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) dekat Bentong, petang kelmarin.

Dalam nahas kira-kira jam 7.25 petang itu, mangsa Mohamed Adam Che Rasdi, 29 dari Kampung Permatang Piah, Jalam Kolam Melor, Kelantan mengalami kecederaan parah dan disahkan meninggal dunia di wad kecemasan Hospital Bentong.

Abangnya, Mohd Rasdan Che Rasdi, 31 dari Pantai Dalam, Kuala Lumpur dan adiknya, Mohd Fadly Hisham Che Rasdi, 27 serta rakan mereka Ahmad Nor Nasriq Mohammad Nor Azman, 24 dari Felcra Keruak, Jertih, Terenggu terselamat dan hanya mengalami kecederaan ringan.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Superintendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, kereta jenis Toyota yang dinaiki tiga beradik bersama seorang rakannya itu dalam perjalanan dari arah Kuantan menghala ke Kuala Lumpur.

Menurutnya, ketika tiba di lokasi kejadian, kereta yang dinaiki mengalami kerosakan pada stereng menyebabkan kenderaan tersebut tidak dapat dikawal lalu berpusing beberapa kali sebelum merempuh besi pengadang lebuh raya di sebelah kiri.

“Akibat rempuhan itu, kereta yang dinaiki mereka remuk di bahagian hadapan manakala pemandunya cedera parah.

“Keempat-empat mangsa di hantar ke Hospital Bentong untuk rawatan lanjut bagaimanapun Mohamed Adam disahkan meninggal dunia,” katanya.

Mohamed Fauzi berkata, pihaknya juga tidak menolak kemungkinan faktor jalan basah selepas hujan antara punca kenderaan tersebut berpusing.

Sementara itu, hasrat seorang nenek membawa pulang dua cucunya ke rumah selepas menjemput mereka dari sebuah sekolah tidak kesampaian apabila dia maut akibat dirempuh sebuah motosikal ketika cuba melintas jalan di Kilometer 10, Jalan Jerantut- Temerloh dekat Sanggang, Temerloh, petang kelmarin.

Dalam nahas kira-kira jam 5.45 petang itu, mangsa Ramlah Ali, 64 dari Kampung Baru Paya Luas, Kuala Krau mengalami cedera parah dan disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) Temerloh.

Sementara itu dua cucunya, Kurniawati Karna Hidayat, 16 dan Khairul Nazim Karna Hidayat, 7 yang turut dirempuh motosikal terbabit mengalami kecederaan dan dihantar menerima rawatan di hospital sama.

Abdul Rahim berkata, penunggang motosikal, Ahmad Arshad, 62 dari Jengka 22, Bandar Jengka, Maran turut parah dalam kemalangan tersebut.

sinar harian/-

Tiada ulasan: