10 Julai 2012

Reformasi parlimen jadikan Malaysia lebih baik

20 Syaaban 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Reformasi parlimen menjadi agenda utama Pakatan Rakyat dalam menjadikan Malaysia lebih baik apabila memenangi piihan raya umum yang akan datang.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar memberitahu pemisahan kuasa boleh bermula dengan reformasi parlimen yang akan memberi kuasa dan mengukuhkan institusi perundangan untuk memberi 'check and balance' terhadap kezaliman eksekutif dan ketidaksenonohan kehakiman.

"Pengasingan kuasa adalah prinsip utama yang struktur demokrasi yang berfungsi dan membolehkan keseimbangan kuasa lebih dinamik untuk menghasilkan penyelesaian yang terbaik.

"Serta menyatakan semua perkara terutamanya dalam bidang membuat dasar, pelaksanaan dasar dan kajian semula dasar," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR.

Tambahnya, pengasingan kuasa akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti tadbir urus yang baik yang akan mengurangkan terhadap penyalahgunaan kuasa serta rasuah, yang akan membenarkan kepentingan semua pemegang saham diwakili secara saksama.

"Penubuhan struktur jawatankuasa dengan ahli-ahli Parlimen dari kedua-dua belah jurang politik yang meliputi semua aspek utama kerajaan termasuk kewangan, pendidikan, kesihatan, pertahanan, undang-undang, perkhidmatan awam di kalangan orang lain dengan mandat untuk mengadakan pengawasan dan dimasukkan ke dalam tadbir urus utama.

"Semua perkara-perkara ini yang akan menjamin penyertaan penuh demokrasi dan akauntabiliti untuk rakyat," kata beliau.

Beliau yang memberi contoh dalam isu Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang mendapati satu contoh tadbir urus demokrasi yang lemah.

"Jika ada jawatankuasa parlimen mengenai perkhidmatan awam, maka tidak akan wujud flip-flop dasar birokrasi yang akan memberi manfaat kepada golongan elit melalui pelarasan gaji yang lebih tinggi berbanding dengan pekerja biasa.

"Ia bukan sahaja meningkatkan jurang gaji yang sudah luas sebagai salah satu yang tertinggi di dunia tetapi juga meluaskan ketidakadilan sosial majoriti untuk memberi manfaat kepada minoriti elit," jelas Nurul Izzah.

Beliau percaya dengan pembaharuan parlimen menyediakan 'check and balance' rakyat tidak akan menanggung lagi beban kewangan seperti penyelewengan di dalam NFC, PKFZ, SELEX, Scorpene, Istijuara dan banyak lagi.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: