11 Julai 2012

Hasil tangkapan luar biasa

21 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Nelayan di Pantai Kempadang, di sini, memperoleh hasil tangkapan luar biasa sejak dua hari lalu apabila mendapat kira-kira 300 kilogram (kg) ikan kembung selepas setengah jam menurunkan pukat di laut.

Situasi itu didakwa luar biasa kerana pada kebiasaannya mereka hanya memperoleh antara 40 hingga 50 kg ikan kembung sehari. Walaupun terkejut namun nelayan terbabit bersyukur atas rezeki tidak dijangka itu, malah ada menjualnya secara lelong.

Lelong RM5 sekilo

Bagi nelayan, Omar Baru, 54, dia yang baru lima tahun menjadi nelayan tidak menyangka apabila mendapat hasil tangkapan dua tong seberat 120 kg dalam tempoh singkat.

“Tidak sampai satu jam, pukat saya dipenuhi ikan kembung. Saya anggap ia sebagai rezeki dan tidak memikirkan perkara lain,” katanya ketika ditemui di Pantai Kempadang.

Dia turut melelong ikan itu kepada orang ramai pada harga RM5 sekilo.

Ahmad Khir Johari Talib, 42, pula berkata, hasil tangkapan luar biasa diperoleh nelayan di situ bermusim kerana tahun lalu juga terjadi situasi sama.

Namun, tangkapan kali ini lebih banyak sehingga mencecah 300 kg iaitu tiga tong. “Biasanya susah hendak dapat tangkapan sebanyak itu. Kami juga pulang awal kerana bot penuh,” katanya.

Faktor arus dan plankton Sementara itu, Pengarah Perikanan Negeri Pahang, Adnan Hussain berkata, fenomena itu adalah biasa disebabkan faktor arus dan plankton.

Menurutnya, ikan kembung terdiri daripada jenis ‘telagik’ iaitu ikan berada di permukaan air dan biasanya bergerak dalam kumpulan.

“Justeru, nelayan terbabit mungkin terserempak dengan kumpulan ikan itu menyebabkan mereka memperoleh tangkapan dalam kuantiti yang banyak.

“Ikan itu juga bergerak mengikuti arus membawa kumpulan ikan ke pantai.

Selain itu, kumpulan ini mungkin mengejar sekumpulan ‘plankton’ sebelum memasuki pukat nelayan,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: