11 Julai 2012

Tidak tahan bau busuk

21 Syaaban 1433H. [MOD] -

FELDA SUNGAI KOYAN - Penduduk di sini resah berikutan terpaksa menghadapi masalah longgokan sampah di laluan utama Felda Sungai Koyan Satu yang berlarutan sejak hampir sebulan lalu.

Penduduk, Mat Bazar Mohamad, 70, berkata, masalah lambakan sampah berhampiran Bazar Mara itu sememangnya mencemarkan pemandangan, apatah lagi lokasi tersebut merupakan kawasan yang padat dengan penempatan penduduk.

Menurutnya, masalah itu berlaku berikutan sikap tidak prihatin sesetengah penduduk yang menjadikan kawasan tepi jalan terbabit sebagai tempat membuang sampah.

“Longgokan sampah tersebut menghasilkan bau busuk hingga mengganggu keselesaan pengunjung Bazar Mara dan kedai makan berhampiran.

“Saya harap pihak berkaitan dapat mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu yang dengan sengaja membuang sampah di kawasan terbabit,” katanya, di sini, semalam.

Seorang pengguna jalan raya, Abdul Kadir Hamid, 56, berkata, dia kecewa dengan sikap sesetengah penduduk yang membuang sampah di tepi jalan.

Menurutnya, masalah itu secara tidak langsung memberi imej negatif kepada pekan Sungai Koyan yang juga merupakan laluan utama pelancong untuk ke Cameron Highlands.

“Sikap tidak bertanggungjawab sesetengah penduduk menyebabkan pekan Sungai Koyan tercemar dengan masalah sampah dilonggokkan di merata-rata tempat.

“Saya berharap penduduk dapat menjaga kebersihan kerana kawasan ini merupakan antara lokasi transit pelancong sebelum mereka meneruskan perjalanan ke Cameron Highlands. Jika kawasan sekitar bersih, maka kita akan lebih sihat,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: