15 Ogos 2012

Fitnah, rasis, cemarkan Ramadan

25 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Hanya beberapa hari saja lagi Ramadan Kareem tahun ini akan melabuhkan tirainya. Mereka yang penuh takwa, yang merasakan nikmat dan indahnya Ramadan, kepergian bulan mulia ini diiringi dengan air mata – entah berjumpa lagi atau tidak tahun depan.

Sepanjang Ramadan ini, majlis dan surau terutama di bandar, meriah dan makmur dengan kehadiran jemaah yang melimpah – lebih daripada biasa – bersolat tarawih, bertadarus, qiamullail dan segalanya. Lebih lagi dengan menunggu ketibaan malam Lailatul-Qadr.

Demikianlah mereka mendakap Ramadan Kareem dengan penuh khusyuk, di masjid dan surau yangn menjadi destinasi utama untuk beribadah. Itulah wajah umat yang berusaha untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

Tetapi malangnya, di luar masjid, terutama di dunia politik, keadaan jauh berbeza dengan suasana di rumah Allah itu. Dunia politik tanah air, walaupun pada bulan Ramadan, terus menerus diselubungi suasana fitnah, perkauman yang seru, penyelewengan, tipu daya, perlakuan orang-orang yang sempit fahaman agamanya, malah keadilan Islam menjauh.

Semuanya ini adalah sampah sarap dan kotoran yang memudaratkan manusia pada ketika umat yang benar-benar mencari keredhaan Allah SWT menjalankan ibadah Ramadhan yang murni itu.

Fahaman Islam yang sempit disebabkan kejahilan, kekeliruan dan mungkin juga dikeranakan oleh kepentingan duniawi adalah gejala yang merosakkan kesyumulan Islam yang menuntut umatnya bersikap wasatiyyah – sederhana, seimbang, adil dan menjadi saksi antara manusia dan Rasul pula menjadi saksinya.

Yang lebih mengerikan ialah suasana fitnah yang marak menyala, beriringan dengan suara dan aksi perkauman yang sangat mengerikan, seolah-olah menjadi budaya masa kini. Pada hal Islam menentang keras segala bentuk perkauman kerana ia suatu kezaliman. Malah Nabi SAW sendiri dalam hadisnya mengatakan tidak mengaku umatnya mereka yang meniupkan perkauman.

Fitnah yang tajam dan hasutan begitu berleluasa untuk menghancurkan musuh politik dengan apa carapun – baik melalui siaran media cetak, temu ramah, tayangan video, media on-line, blog, majlis parti politik dan pelbagai lagi. Lebih-lebih lagi menjelag pilihan raya umum yang akan diadakan tidak lama lagi.

Seolah-olah pelaku yang meniupkan fitnah, hasutan dan perkauman yang tajam ini tidak terikat dengan batas hukum, undang-undang, etika moral dan kemanusiaan. Mereka melakukan dengan cara ‘membujur lalu melintah patah’. Seolah-olah dunia politik adalah medan untuk melakukan segalanya demi untuk kuasa.

Tiupan perkauman yang kencang – melaga-lagakan antara kaum dan parti politik menjadi fenomena terkini dan nampaknya tidak ada tanda-tanda akan berhenti.

Ternyata politik survival of the fittes dan konsep politik Machiavelli – tujuan menghalalkan cara - menjadi amalan pelaku politik sekular ini. Dalam keadaan begini – yang berlaku walaupun pada bulan Ramadan – memberi gambaran seolah-olah tidak ada tempat untuk memikirkan dosa pahala.

Dalam suasana yang gawat ini, golongan intelektual, malah sesetengah agamawan juga membisu seribuh bahasa. Malah lebih malang lagi ada pula segolongan kecil mereka ini yang ikut serta ‘merancakkan’ suasana seperti ini, sama ada mereka sedar ataupun tidak.

Disebabkan kegawatan ini, tentu saja ada yang bertanya, di mana roh dan semangat Ramadan. Di mana sentuhan kekudusan Ramadan yang di dalamnya diturunkan al-Quran dan Lailatul Qadr. Di mana perginya jati diri Melayu/Islam, kalau adapun jati diri mereka. Jelaslah bahawa politik sekular memungkinkan semuanya ini berlaku.

Oleh itu, sungguh malang, negara Melaysia yang akan menyambut 55 tahun merdeka di selubungu suasana yang sedemikian rupa. Ini adalah ‘penyakit’ yang sangat merbahaya sedang menyerang tubuh umat di negeri ini.

Kita akan menyambut Edul-fitri dalam dalam dua tiga hari lagi dan selepas itu akan menyambut ulang tahun ke 55 kemerdekaan negara ini, tetapi sungguh malang ia akan disambut dalam suasana yang sedemikian rupa.

Di sinilah, menurut pendapat saya, para pendukung gerakan Islam dan politik Islam seperti PAS menggandakan usaha mereka untuk menjernihkan semula suasana yang kotor dan memudaratkan ini.

Saya percaya masih ramai lagi umat Islam yang prihatin, para intelektual dan ulama yang berwibawa, sedang berusaha membetulkan kerosakan dalam masyarakat ini. Walaupun usaha ini amat sukar, tetapi ini sebenarnya adalah jihad menentang kemungkaran. Tentunya fitnah, hasutan, perkauman yang sempit dan seumpamanya ini adalah kemungkaran.

Edul-Fitri yang akan kita sambut ini hanya bermakna jika segala kemungkaran – terutama di pentas politik ini – dapat dibersihkan. Inilah cabaran yang sangat besar dihadapi oleh umat dan mari kita memanjatkan doa semoga Allah SWT menyelamatkan negara dan umat ini.

Allahu Akbar! Allahhu Akbar! Allahhu Akbar!
Selamat Menyambut Edul-Fitri, maaf zahir batin

harakahdaily/-

Tiada ulasan: