15 Ogos 2012

Pengusaha pasaraya degil berdepan tindakan

25 Ramadhan 1433H. [MOD] -

AYER KEROH – Tindakan pasaraya menjual barangan tidak menepati syarat ditetapkan mengundang padah, apabila kesemua barangan terbabit disita dalam operasi Jabatan Kesihatan sempena Aidilfitri.

Dalam operasi dipanggil Ops Raya bermula 1 Ogos hingga semalam, sebanyak 3,488 jenis barang disita Jabatan Kesihatan Negeri Melaka melibatkan nilai RM19,332.99.

Timbalan Pengarahnya, Dr Ismail Ali berkata, nilai rampasan keseluruhan melibatkan RM43,557.61 iaitu barangan yang menyalahi Akta Makanan 1983.

Menurutnya, biarpun pihaknya sudah memaklumkan kepada pengusaha premis atau pasaraya seluruh negeri mengenai operasi yang dijalankan, masih ramai yang degil.

"Semasa serbuan, banyak makanan yang sudah tamat tarikh luput, rosak, tercemar, tidak berlabel dan tidak mempunyai maklumat lengkap, menyebabkan kita terpaksa ambil tindakan rampas," katanya ketika mengikuti operasi berkenaan, di sebuah pasaraya dekat sini, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri, Datuk Seet Har Cheow dan Timbalannya, Datuk Abdul Wahab Abdul Latip.

sinar harian/-

Tiada ulasan: