28 Muharram 1433H. [MOD] -
Penganjuran Syarahan Demonstrasi Baling yang dianjurkan Angkatan Muda
Keadilan pada 10 Disember 2012 yang lepas menarik untuk kita ungkapkan
semula gelombang kebangkitan rakyat yang dipimpin oleh golongan tani dan
mahasiswa.
Gerakan Mahasiswa yang ditonjolkan oleh generasi 60 an/ 70 an adalah
merupakan satu gelombang yang lahir dari hari nurani generasi muda bagi
memperjuangkan nasib rakyat dari ditekan oleh pemerintah.
Dalam melihat hal ini saya suka untuk merujuk kepada sebuah buku lama
yang diterbitkan pada tahun 1969 oleh Prof Faeur dari Universiti
Toronto dalam bukunya The Conflict of Generation – The Character and Significant of the Student Movement, menyatakan bahawa protes dan bantahan yang ditunjukkan oleh mahasiswa adalah hasil daripada ‘konflik generasi’ atau generational conflict.
Konflik antara ‘generasi baru’ dan ‘generasi lama’, adalah disebabkan
oleh kerosakan bermoral, peradaban yang rosak, lapok, penyalah gunaan
kuasa, tidak bertanggungjawab dan melakukan penindasan. Konflik antara
generasi yang dicetuskan oleh penindasan adalah faktor utama kebangkitan
rakyat untuk nyatakan hak.
Peranan mahasiswa dalam kebangkitan rakyat jelas terpancar ditambahkan lagi puisi yang dinukilkan oleh Usman Awang (1967):
Dengan Buku di tangan kau nyayikan lagu itu
Meresap pada jantung bangsa
Lagu daerah teluk gong
Dari ruang sudut pidato
Pecahlah kaca menara gading
Dengan Berani berteriak
Untuk petani-petani yang tertindas
Lihat pancar mata ayah mu di desa
Lihat senyum ibu mu di kampung
Kebanggaan bahawa kau anak mereka
Sajak ini yang dinukilkan oleh Usman Awang sebagai tanda hormat dan
penghargaan beliau kepada mahasiswa yang pada ketika itu memperjuangkan
isu Telok Gong. Tragedi yang sama juga berulang lagi 7 tahun selepas itu
pada tahun 1974 yang mana selepas pilihanraya 1974 negara digemparkan
dengan kenaikan harga barang dan kejatuhan ekonomi termasuklah kejatuhan
harga getah.
Keadaan menjadi teruk apabila dikejutkan dengan berita kebuluran yang
berlaku di Kedah sehingga ada di kalangan rakyatnya yang terpaksa makan
sejenis ubi kayu gadum yang mengandungi racun. Oleh kerana itu
berlakunya kes kematian walaupun pihak kerajaan menafikan dakwaan
tersebut.
Malaysia ketika ini menyaksikan kebangkitan besar-besaran mahasiswa
pasca merdeka menyatakan pandangan dan bantahan ke atas apa yang telah
berlaku. Dalam sejarah gerakan mahasiswa, ini adalah merupakan gerakan
terbesar yang pernah dicatatkan, dengan melibatkan hampir 10,000 orang
mahasiswa, hampir 2,000 orang mahasiswa ditangkap, dan tahanan ISA yang
paling lama pernah dikenakan kepada mahasiswa.
Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu adalah Presiden ABIM telah
ditahan selama 2 tahun di bawah ISA dan Dr Syed Husin Ali selaku
pensyarah Universiti Malaya yang ditahan di bawah ISA selama 6 tahun.
Akta Universiti dan Kolej Universiti telah dirangka lebih awal iaitu
pada tahun 1971, tetapi peruntukan undang-undang di dalam akta tersebut
dikatakan tidak cukup ketat bagi mengekang gerakan mahasiswa pada ketika
itu. Demonstrasi Baling adalah merupakan alasan oleh pihak kerajaan
untuk meminda akta tersebut pada tahun 1975.
Pada ketika ini segala pertubuhan mahasiswa adalah berdaftar dibawah
universiti dengan meletakkan kuasa mutlak kepada Naib Canselor dan
Menteri yang dipertanggungjawabkan. Mahasiswa dilarang sama sekali untuk
terlibat dengan politik dan pertubuhan luar. Ini adalah merupakan satu
tragedi hitam dalam sejarah mahasiswa.
Saya juga ingin memetik beberapa catatan yang diterbitkan dalam Makalah Ar-Risalah 1975:
“Perhimpunan pelajar-pelajar tersebut telah disuraikan oleh FRU
dengan tembakan gas pemedih mata. Pelajar-pelajar telah melarikan diri
ke Masjid Negara tetapi FRU terus mengejar mereka. FRU telah mengepung
8,000 pelajar yang sedang berlindung di Masjid serta melepaskan
tembakan-tembakan gas pemedih mata kearahnya. Ketika berada di dalam
masjid pelajar-pelajar tersebut telah melaung-laungkan kalimat "ALLAHU
AKBAR" dan beberapa kali mereka setelah mengalunkan azan. Sementara
menunggu ketibaan waktu zohor mereka telah berzikir beramai-ramai selama
kira-kira 20 minit. Setelah masuk waktu mereka telah menunaikan Fardzu
Zohor secara berjema'ah .
Pihak FRU terus berusaha untuk memberkas pelajar-pelajar dan
dalam operasi tersebut beberapa orang pelajar telah cedera. Akhirnya
pihak FRU telah menangkap seramai 1,128 orang pelajar, termasuk 80 orang
,pelajar wanita dan membawa mereka kebalai-balai polis Sentul,
Brickfield dan Jalan Bandar. Pada sebelah malamnya mereka telah
ditempatkan di Polis Depot Jalan Gurney. Pelajar-pelajar yang ditahan
hanya diberi makan selepas 11.00 malam.
Ketika berada dalam tahanan pelajar pelajar tersebut dikatakan
telah azan pada tiap-tiap kali masuk waktu dan menunaikan sembahyang
dengan berjema ah secara bergilir-gilir. Kesemua pelajar-pelajar yang
ditahan telah dihadapkan ke Mahkamah pada keesukan harinya. Kesemuanya
telah tidak mengaku salah. Mereka telah dibebaskan dengan dibenarkan
menjamin diri sendiri sebanyak antara $200.00 hingga $300.00 seorang.
Mereka akan dibicarakan antara Februari hingga April tahun 1975.
Tangkapan tersebut telah tidak dapat menahan pelajar pelajar dari terus
berdemonsttasi meskipun hanya terbatas dikampus-kampus sahaja, kerana
dikawal ketat oleh FRU.
Demo dalam kamous itu berjalan beberapa hari.
Tindakan lanjut yang diambil oleh pemerintah ialah gerakan menangkap
pemimpin-pemimpin pelajar, pensyarah-pensyarah dan pemimpin-pemimpin
belia.
Polis telah memasuki kampus Universiti Malaya dan Universiti
Kebangsaan pada pada 2.00 pagi hari Ahad 8hb Disember 1974. Polis telah
menggeledah bilik-bilik asrama, pejabat-pejabat dan lain-lain bangunan
Universiti untuk mencari dan menangkap mahasiswa di bawah Akta
Keselamatan Dalam Negeri.”
Pengajaran besar yang harus diambil daripada Demonstrasi Baling
selain daripada keberanian mahasiswa menjadi juru bicara rakyat adalah
iktibar kepada isu yang diperjuangkan oleh mahasiswa ketika itu tidak
bersifat ‘self centered’ yang berlegar di sekitar isu dalaman dan isu
yang remeh temeh. Tuntutan-tuntutan yang dikemukakan adalah bersifat
nasional menunjukkan kematangan mahasiswa di dalam berfikir.
Menghayati sejarah bererti bukan disimpan di dalam peti muzium untuk
kenang-kenangan, tetapi sejarah adalah coretan pengalaman untuk membina
sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang. Mahasiswa seharusnya
berasa jelek dengan perkataan ‘senyap’. Bersikap apologia dengan
‘Berdiam Diri’ dan ‘Berpeluk Tubuh’ melihat kecelakaan berlaku kepada
rakyat.
Mahasiswa adalah kelompok terdidik dalam masyarakat punya idealisma
dan aktivisma yang tinggi untuk menyatakan hati nurani majoriti yang
ditindas dan dizalimi. Kronisme dan pembaziran wang ringgit Negara untuk
segolongan kecil dalam masyarakat tidak boleh ditolensi lagi.
Dalam aspek ini saya amat bersetuju dengan apa yang diungkapkan oleh
Prof Diraja Ungku Aziz, Kepimpinan akan lahir daripada mahasiswa yang
‘terpelajar’ dan ‘mencabar’ walaupun beliau sendiri terlibat dalam
mengekang mahasiswa dalam peristiwa 3 Disember 1974.
Di akhir tulisan saya, saya ingin meninggalkan persoalan apakah yang
bakal kita lakukan apabila harga barangan dan bebanan sara hidup yang
makin tinggi?
harakah/-
1 ulasan:
perlu dinyatakan nama penulis artikel ini untuk rujukan
Catat Ulasan