12 Disember 2012

Mishal berkemungkinan kekal pemimpin Hamas

28 Muharram 1433H. [MOD] -



RAMALLAH: Ia hanya menunggu masa yang sesuai sebelum Khalid Mishal menarik balik keputusan beliau untuk berundur sebagai ketua biro politik Hamas, menurut sumber Palestin.
Ramai yang membuat panggilan untuk penarikan balik Mishal dari kedua-dua pihak dalaman Hamas dan dari negara-negara Arab dan serantau.

Negara-negara seperti Mesir, Turki dan Qatar mendesak Mishal untuk kekal sebagai ketua Hamas, dan tampaknya Ikhwanul Muslimin di Mesir juga condong kepada pilihan ini.

Sumber-sumber menambah bahawa "tekanan yang dikenakan ke atas Mishal [untuk kekal tidak putus-putus", namun mereka menafikan bahawa perkara itu telah diselesaikan, menjelaskan bahawa "pilihan raya dalaman Hamas telah terhenti sejak awal keganasan Israel di Semenanjung Gaza, dan ia masih ditangguhkan".

Mishal tiba di Gaza Jumaat lepas dalam lawatan yang digambarkan Hamas sebagai bersejarah. Mishal disambut sebagai wira dan menguasai program tanpa cabaran walaupun dari pesaing terdekat biro politik, petunjuk penting kedudukannya dalam Hamas.

Kedudukan Mishal menjadi lebih kukuh selepas perang terbaru di Gaza, di mana beliau memainkan peranan utama dalam rundingan gencatan senjata dan merupakan tokoh penting pertemuan pegawai-pegawai kerajaan dari seluruh dunia.

Sumber-sumber itu menjelaskan bahawa "perang baru-baru ini dan perubahan besar yang telah berlaku dalam Hamas mungkin menyebabkan Mishal untuk menarik balik keputusannya". (Asharq Al-Awsat)

harakah/-

Tiada ulasan: