17 Januari 2013

PM digesa hentikan tekanan kepada Bank Islam

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -


PETALING JAYA: PKR menggesa Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan menghentikan serta merta campur tangan dan tekanan politik terhadap pengurusaan Bank Islam supaya mereka boleh berkhidmat secara profesional dan bebas.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang merujuk tindakan pengurusan Bank Islam yang menggantung serta merta perkhidmatan Azrul Azwan Ahmad Tajuddin sebagai Ketua Juruekonomi ekoran pandangan yang dibuat mengenai senario keputusan pilihanraya umum ke-13 yang pastinya menjadi perhatian pelabur dan pengurusan dana antarabangsa.

Azmin berkata, tindakan pengurusan Bank Islam itu meninggalkan kesan yang buruk kepada profesionalisme sektor korporat dan pengurusan institut kewangan terutamanya dikawal oleh kerajaan.

"Pada pengamatan saya, perbentangan hujah-hujah yang diberikan oleh beliau memberikan beberapa senario sebagai kemungkinan keputusan pilihanraya.

"Senario-senario ini adalah berdasarkan analisis beliau, dan analisis yang diberikan itu adalah satu pendapat profesional yang berdasarkan kepada angka-angka yang boleh dipertahankan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PKR pagi ini.

Tambah beliau, sektor korporat Malaysia sewajarnya menggalakkan pengurusan tertingginya supaya bertindak secara objektif dan bebas, asalkan mereka dapat mempertahankan keputusan yang diambil secarta empirikal dan rasional.

Katanya lagi, keyakinan pelabur kepada syarikat-syarikat besar negara terutamanya syarikat milik kerajaan (GLC) banyak bergantung kepada budaya kerja profesional dan amalan tata kelola yang dipamerkan oleh pengurusan syarikat-syarikat ini.

"Oleh sebab tindakan tergopoh-gapah menggantung Azrul Azwa membayangkan ada tekanan politik agar tindakan tersebut diambil.

"Kenyataan Azrul Azwa bahawa beliau bersimpati dengan ketuanya yang terpaksa berhadapan dengan tekanan politik susulan peristiwa ini mengesahkan wujudnya campur tangan politik dalam pengurusan Bank Islam dan GLC yang lain," sambung beliau lagi.

Sehubungan itu, beliau menyaran supaya pengurusan Bank Islam membatalkan penggantungan perkhidmatan Azrul Azwa kerana memberi gambaran intitusi itu tidak menghargai profesionalisme dan kebebasan minda yang diamalkan oleh ketua juruekonominya sendiri.

harakah/-

Tiada ulasan: