22 Mac 2013

Kajian: Orang muda bakal penentu PRU 13

10 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


PETALING JAYA: Pengundi pertama kali dan pengundi muda dijangka akan menjadi pengundi penentu dalam pilihan raya ke 13 apabila jumlah mereka 24.6 peratus dari semua pengundi.

Angka ini adalah paling tinggi dalam sejarah pilihan raya di negara ini, kata Pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Sufian (gambar kanan) dalam satu seminar dekat sini semalam.

Menurut Ibrahim, pengundi muda pula dianggarkan 25 peratus dari jumlah pengundi yang berdaftar sehingga bulan Disember 2012.

Pengundi di bawah 30 tahun dalam daftar kali ini adalah 27 peratus dan dibawah 40 tahun adalah 52 peratus.

Profesor Dr Ridhuan Othman (gambar bawah) pula dalam kajian Pusat kajian Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) berkata, 21 peratus pengundi di negara ini belum membuat keputusan siapa yang akan mereka pilih dalam pilihan raya ini nanti.

Dari 21 peratus itu pula, 53 peratus adalah berbangsa Cina dan 37 peratus Melayu.

Dari segi umur pula, 51 peratus dari mereka adalah berumur 21 - 30 tahun manakala dari segi pendidikan pula, 49 peratus dari mereka adalah pemegang ijazah.

48 peratus dari mereka yang belum membuat keputusan ini adalah pengundi pertama kali, kata Ridhuan yang menjadi penal dalam seminar itu.

Data ini diperolehi berdasarkan kajian UMCEDEL dua bulan lalu (Januari) melalui kajian bersemuka dengan 1,409 respondan, beritahu Ridhuan.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: