22 Mac 2013

Pengikut buru Agbimuddin

10 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Pengikut buru Agbimuddin Anggota polis membawa keluar salah seorang daripada lapan pengganas selepas dibicarakan di Mahkamah Tinggi Tawau, semalam.
Lahad Datu: Ketua pengganas, Agbimuddin Kiram, yang belot dan meninggalkan pengikutnya untuk berhadapan dengan pasukan keselamatan dipercayai menyembunyikan diri di sebuah pulau kecil di selatan Filipina.

Agbimuddin yang mengetuai serangan di Lahad Datu, cabut lari sejak 11 Mac lalu, seminggu selepas Ops Daulat dilancarkan. 


Tindakan diplomasi 


Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, berkata maklumat itu diperoleh hasil risikan pasukan keselamatan yang mendapati dia kini bersembunyi di pulau kecil selatan Filipina bagi mengelak ditangkap pasukan keselamatan negara berkenaan.

Katanya, Agbimuddin dipercayai bersembunyi daripada dikesan pengikutnya di selatan Filipina kerana bimbang keselamatannya terancam berikutan tindakan meninggalkan kumpulan pengganas pimpinannya di FELDA Sahabat.

“Dia sekarang bergerak dengan kumpulannya dari pulau kecil ke pulau kecil lain dan berapa jumlah pengikutnya kita tidak pasti,” katanya di sini, semalam. 
Mengulas dakwaan sebuah blog yang mengatakan ketua pengganas itu mati ditembak pengikutnya sendiri sebelum dikebumikan, Zulkifeli manafikan dakwaan itu.

“Kita tidak tahu sumber saluran berita itu... maklumat yang kita dapat, dia masih hidup. Kita tidak pasti ia disebarkan hanya untuk mengelirukan pengikutnya,” katanya.

Zulkifeli berkata, pihaknya tidak mempunyai kuasa untuk menghantar pasukan keselamatan menjejaki ketua pengganas itu di Filipina kerana itu luar bidang kuasa ATM.

Berita Harian/-

Tiada ulasan: