21 Mac 2013

Tujuh dosa besar kedua

9 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

SAYA tidak hendak menyama dan membandingkan tujuh dosa besar yang dikatakan oleh Perdana Menteri Najib dilakukan PAS atau kerajaan Kelantan dengan hadis tujuh dosa besar yang baginda Rasulullah SAW sabdakan.

Tetapi dengan tujuh dosa besar yang najib timbulkan itu seperti adalah tujuh dosa besar selain dari disebut dalam hadith Rasulullah SAW itu.

Kupasan atas dosa besar yang Perdana Menteri sebut itu telah saya kupas di media ini sebelum ini.

Maka kali saya cuba kaitkan antara dosa besar yang baginda sebut itu dengan keadaan semasa di kalangan kehidupan kita.

Hadis Rasulullah SAW itu adalah tafsiran kepada firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 31 yang bermaksud: Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang mengerjakannya, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu dan akan Kami masukkan  ke dalam tempat yanag mulia (syurga).

Dosa-dosa besar itu seperti yang disebut Rasulullah SAW seperti yang diriwayatkan oleh Sulaiman bin Hilal, dari Tthaur bin Zaid, dari Salim Abil Mughith, dari Abu Hurairah bermaksud:  Jauhi tujuh hal yang membinasakan.
Beliau ditanya, Ya Rasulullah, apakah itu?
Beliau bersabda: Syirik kepada Allah, membunuh jiwa yang diharamkan Allah SWT kecuali dengan hak, sihir, memakan riba, makan harta anak yatim, lari dari medan peperangan serta menuduh wanita mukminah yang baik-baik yang suci lagi beriman berbuat zina.

Kita biarkan ijtihad Najib tentang tujuh dosa besar. Kalau ijtihadnya moga-moga betul dia dapat dua pahala. Jika  tidak betul, nescaya dapat satu pahala. Tapi kalau dia kata-kata saja, biarkan dialah.

Jika kita lihat dosa besar yang Rasulullalh SAW siapkah antara kumpulan politik orang Islam yang lebih dekat dengan amaran hadis itu?

Pertama, syirik kepada Allah. Tiada diketahui ada yang menyembah berhala, menyembah pokok kayu, matahari, api dan lain-lain.  Tetapi mengenepikan peraturan dan undang-undang yang ditentukah  Allah seperti menolak hudud, mengambil peraturan selain dari yang ditentukan  Islam, boleh tergelincir ke jurang  syirik.

Adam dicipta untuk mentadbir alam dengan peraturan yang Allah tentukan. Dan yang berhak menentukan peraturan itu Allah saja. Apabila dipakai peraturan yang lain, maka ia memakai peraturan yang diipta selain Allah.

Kedua, membunuh jiwa yang diharamkan Allah. Tiada pemimpin PAS baik masih hidup mahupun yang sudah mati, ada dikaitkan dengan sebarang pembunuhan. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini negara terus kecohkan dengan kejadian bunuh menjolok mata yang tidak  diselesaikan.

Ketiga, sihir. Tiada pertandingan sihir seperti di zaman Firaun. Tetapi amalan bertanya bomoh minta nasihat tentang tarikh pilihanraya dan minta bantuannya untuk menjadi calon adalah dekat  dengan kehidpan sihir.

Keempat, makan riba. Ia adalah amalan biasa yang tidak dicegah dan sekalian penduduk dibiarkan bergelumang dengan riba. Hanya kerajaan PAS Kelantan sebaik berkuasa 22 tahun dulu bertindak untuk mengeluarkan simpanannya dari bank riba, maka semua bank bertindak mengadakan kaunter perbankannya.

Kelima, makan harta anak yatim. Dalam royalti minyak yang dinafikan buat Kelantan dan rampasan di Terengganu, serta pendaratan minyak dibawa lari dari Kelantan termasuk rezeki anak yatim. Bukan sekadar hak rakyat dan negeri disapu, hak anak yatim ikut dilarikan.

Keenam, lari  dari peperangan. Kita belum ada pengalaman berperang yang mengarahkan semua orang tanpil. Pencerobohan di Lahad Datu sekadar lambat bertindak saja, belum lari.

Ketujuh, menuduh wanita baik berzina. Tuduhan kepada wanita seperti itu tidak kedengaran. Tetapi orang berzina memang banyak. Menuduh laki-laki tertentu berzina ada tetapi tidak pernah didakwa. Dakwa atas ikut budaya kaum Lut ada tetapi belum dapat disabitkan.

Kecurangan di atas tidak diketahui membabitkan kumpulan bersama Tok Guru Nik Aziz. Tetapi pihak lain bermacam-macamlah yang didengar.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: