25 April 2013

'Letupan bukan halangan terus kempen'

14 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

Ancaman letupan dalam ceramah BN sebelum ini tidak harus menjadi halangan supaya orang ramai terlibat dalam kempen pilihan raya yang tinggal sepuluh hari sahaja sebelum pengundian pada 5 Mei ini.

Calon PKR Sungai Acheh Badrul Hisham Shaharin berkata, pihaknya menolak memberi persepsi mengaitkan Pakatan Rakyat dengan perkembangan negatif itu.

Mengambil kira perkembangan terkini, beliau yang lebih dikenali sebagai CheguBard menuding jari kepada "mereka" yang didakwanya cuba "mengganggu mood perubahan" rakyat.

anwar ceramah in permatang pauh 270311 chegubard"Taktik menghantar samseng ke tapak ceramah tidak memberi kesan mengurangkan kadar kehadiran orang ramai. 

"Apakah letupan bom ini satu taktik baru?" soal Badrul yang terkenal dengan NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) yang dipimpinnya.

Semalam, polis mengesahkan bahan letupan yang digunakan dalam insiden malam Selasa berhampiran bilik gerakan BN Nibong Tebal ialah Alat Letupan Rekaan (IED) dan percaya perbuatan terancang sekumpulan profesional.

Dalam kejadian pukul 10.15 malam kelmarin, seorang petugas keselamatan berusia 35 tahun cedera di kaki kanan terkena serpihan sampah akibat letupan berkenaan.

Ketika kejadian, Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Datuk Teng Hock Nan sedang menyampaikan ceramah pada majlis yang dihadiri lebih 3,000 orang.

KPRU: Hanya 3.4% tangkapan

Sementara itu, Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) mendesak polis segera mengambil tindakan tegas kerana keganasan politik semakin menjadi-jadi ketika tarikh pengundian makin hampir.


Badan pemikir itu dalam kenyataannya berkata, berdasarkan statistik, sebanyak 632 laporan polis diterima daripada hari penamaan sehingga masa terkini tetapi hanya 22 tangkapan (atau 3.4 peratus) sahaja dibuat. 

"KPRU mempersoalkan apakah tindakan polis untuk menghalang atau membanteras kejadian-kejadian seperti ini?" kenyataan itu dipetik.

"Pada tahun lepas, keganasan politik berlaku di ceramah-ceramah politik pakatan pembangkang. Pada tahun ini, ia telah bermula menular kepada pihak BN. KPRU menyeru pihak polis mengambil tindakan sebelum terlambat."

Malaysikini/-

Tiada ulasan: