06 April 2013

Tempoh 'berpantang' dari media arus perdana

25 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


TEMERLOH: Rakyat Malaysia digesa agar 'berpantang' dari mengikuti berita arus perdana khsusnya saluran televisyen Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Media Prima sepanjang tempoh pilihan raya ini.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Dr Hamzah Jaafar berkata, ini kerana media berkenaan kini sepenuhnya menjadi media propaganda yang berkempen untuk BN.

Ianyanya termasuk juga media cetak lain seperti Utusan Malaysia dan lain-lain yang sejak sekian lama berkempen untuk BN.

Katanya, beliau tidak menolak kemungkinan berita yang disajikan oleh media berkenaan, kini sepenuhnya dikendalikan oleh pasukan gerak saraf BN.

Menurutnya, rakyat biasa wajar menolak media berkenaan yang bertopengkan media bebas tetapi sebenarnya dikuasai sepenuhnya oleh BN.

“Rakyat wajar tidak memperdulikan media propaganda ini untuk tempoh kempen pilihan raya ini sahaja kerana selepas itu ia akan kembali seperti biasa,” katanya.

Sebelum ini, kerajaan bersetuju memberi ruang kepada perti-parti politik yang bertanding pada PRU13 untuk membentangkan manifesto mereka di saluran RTM.

Bagaimanapun, kerajaan mengenakan syarat bahawa ianya akan dibuat secara rakaman dan akan diedit mengikut kesesuaian kerajaan untuk siaran hanya 10 minit.

Ekoran syarat itu, Pakatan Rakyat berpendapat pelawaan kerajaan itu tidak ikhlas dan hanya sebagai cuba menunjukkan kerajaan BN mengamalkan prinsip kebebasan media kepada mata dunia.

Sehubungan itu, semua parti dalam Pakatan Rakyat menolak pelawaan tersebut.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: