23 Mei 2013

Cadangan boikot Air Asia, bagus juga...


13 Rejab 1434 H. [MOD] -

Syed Abdullah Jamalullail, Ampangan,
Berbagai pihak termasuk akhbar Utusan Malaysia dan pertubuhan PERKASA minta supaya rakyat Malaysia memboikot Air Asia dan mengambil MAS atau Fire Fly sebagai alternatif bagi penerbangan sama ada keluar negara atau pun domestik kerana sikap Pegawai Air Asia yang tidak profesional dimata mereka serta tidak menghormati pelanggan.

Pada saya lainlah untuk memboikot Utusan begitu enteng sekali kerana ada akhbar yang lagi murah daripada harga Utusan itu sendiri dengan berita yang lebih profesional penyampaiannya lebih jauh tepat dan padat.

Ada kebenarannya dan saya yang kerap juga menggunakan perkhidmatan tambang murah ini sama ada bagi penerbangan domestik atau keluar negara begitu teruja sekali menaiki penerbangan Air Asia walaupun kurang selesa dari segi tempat duduknya dan layanan bukanlah saperti MAS sediakan itu. 

Tetapi disebabkan tambang yang begitu murah yang kadangkala tidak pun sampai mencecah RM100 untuk pergi dan balik kedestinasi tertentu apabila ditawarkan pada hari-hari tertentu itu memanglah tidak mampu untuk kita menolaknya malahan seluruh keluarga pula boleh dibawa bersama untuk makan angin lebih-lebih lagi semasa cuti persekolahan. 

Ingin saya bertanya mereka yang mencadangkan supaya memboikotkan Air Asia ini, pertamanya bolehkah MAS atau Fire Fly memberikan tambang semurah Air Asia tawarkan? kedua bolehkah pihak MAS mengadakan pakej tambang murah termasuk penginapannya sekali dengan harga yang semua rakyat Malaysia mampu merasakan pakej sedemikian? dan persoalan ketiga apa untungnya memboikot Air Asia ini sedangkan kami yang berpendapatan hanya layak untuk menaiki keenderaan awam saperti bas awam dan LRT atau Komuter untuk berjalan kesana sini didalam negara itu sendiri?

Diharap sangatlah supaya pihak Utusan yang begitu rapat dengan pemerintah ini mengesa syarikat MAS yang sahamnya itu serta segala pentadbirannya juga diawasi oleh Kerajaan agar menurunkan harga tiket penerbangannya sebagaimana Air Asia lakukan.

Biarlah tiada nasi lemak istimewa percuma atau burger percuma asalkan tambangnya murah mendadak dan untuk itu berdiri didalam kapal terbang pun kami sanggup kerana kami terbiasa berdiri didalam bas dan Komuter berjam-jam lamanya.Apa yang kami mahu janji murah dan termampu untuk terbang.

Oleh yang demikian diharap mana-mana kakitangan atau ahli-ahli apa juga syarikat dan NGO yang mewar-warkan pemboikotan begitu bersemangat begitu sekali itu benar-benar mengotakan kata-kata mereka yang tidak akan menaiki pesawat Air Asia.Kami akan sentiasa memerhatikan anda.

Saya bukanlah menyokong kepada mana-mana pihak tetapi apa yang logik dan ianya memudahkan serta menguntungkan kami sebagai rakyat berpendapatan rendah saperti kami ini dan itulah yang kami pilih.Mungkin itulah sebabnya syarikat MAS terlalu perlahan dan ketinggalan jauh dibelakang kerana semuanya mahal.Dalam pada itu minta sedikit komen daripada Menteri yang bertanggungjawab serta juga mohon komen Tan Sri Rafidah Aziz sebagai salah seorang Pegawai Eksekutif Kanan dan juga sebagai Penasihat Air Asia itu sendiri.

Dalam pada itu sebagai semangat 1Malaysia juga dicadangkan supaya menggesa TV swasta berbayar Astro dapat menurunkan harga pakejnya sekurang-kurangnya separuh apa yang terpaksa dibayar terutama sekali apabila disabitkan dengan siaran langsung bola sepak diperingkat antarabangsa kerana apabila kita ingin melanggan saluran sukan dimana kita terpaksa mengambil atau menambahkan lain-lain rancangan saluran yang lain yang kami tidak meminatinya langsung itu terpaksa membayar kadangkala mencecah ratusan ringgit juga.

Tidakkah boleh diberikan lesen lagi untuk menyaingi syarikat Astro ini kerana apabila hanya ada satu sahaja lesen untuk mengendalikan TV berbayar ini maka terjadilah apa yang dikatakan sebagai memonopolikan harga sesuka hati mereka sahaja.Kalaulah dikeluarkan khas lagi satu syarikat untuk lesen bagi saluran sukan sahaja alangkah baiknya.
 HD/-


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

harapnya janganlah mintak mas atau firefly bg pakej penerbangan termasuk penginapan sekali. penerbangan sudah le. aku travel agent nak makan apa.