23 Mei 2013

Jelaskan: Betul ke kadar Pos naik 8 kali ganda?

13 Rejab 1434 H. [MOD] -



KUALA LUMPUR:Kerajaan diminta memberikan penjelasan apakah benar pihaknya memberikan kebenaran kepada Pos Malaysia untuk menaikkan kadar perkhidmatannya sehingga lapan kali ganda.



Ini berikutan perbincangan hangat di laman sosial Facebook yang memaklumkan kononnya perkhidmatan pos kini meningkat lapan kali ganda.



Menurut satu penyataan yang dibuat dalam facebok itu, dulu kos pos beliau untuk urusan antarabangsa hanya RM10 sahaja tetapi sekarang sudah meningkat ke RM70.



"Suami saya terlibat dalam bisnes jual barang ke oversea. Sejak samalam (beberapa hari lalu) semua barang dah tak boleh nak pos. Kos pos meningkat hampir 8 kali ganda. Kalau dulu kos pos RM10 sekarang dah jadi RM70++. 



"Ingatkan kos antarabangsa yang naik. Bila check balik kos antarabngsa sama. Kos pos Malaysia yang meningkat. Siap ada surat kebenaran dari kementerian untuk kenaikan harga tersebut. 



"Satu soalan je saya nak tanya... Apasal kenaikan harga semua benda di Malaysia sejak seminggu ni macam pesta lakk???" kata satu posting dalam facebook.



Satu lagi posting pula memaklumkan, "Baru balik dari Pejabat Pos, tak jadi pos. Biasa pos barang kat oversea dalam lingkungan RM80-90. 



"Kadar baru hari ini naik lapan kali ganda iaitu RM640. Semua pos selain daripada kertas ditakrifkan sebagai parcel. Nak kata kenaikan global tapi Fed-Ex masih kekal RM35 saja.



"Pos Fed-Ex untuk sampia 3-5 hari dan Pos Malaysia ambil masa 7 - 21 hari untuk sampai. 



"Aku perli kerani Pos dan kerani Pos siap tunjuk kebenaran kenaikan harga dari kementerian Pos dan Telekomunikasi," tulis seorang pengguna bernama Jabar Abdullah.


Ekoran itu, Jabar dalam Facebooknya juga memaklumkan, beliau sudah bertukar kepada perkhidmatan lain ekoran kenaikan pos yang mendadak oleh Pos Malaysia itu.

"Lupakan Pos Malaysia. Banyak lagi penghantaran alternatif yang jauh lebih murah. Inilah perniagaan monopoli yang dilopori oleh Kolongmerat Melayu tajaan BN," tulisnya.

Beliau memberikan contoh, pos daftar biasa ke USA RM64.60 sedangkan Fed-Ex baru RM33.27 dan UPS RM15.00 sahaja.

harakahdaily/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ADA SESIAPA YANG PERASAN BAHAWA HARGA GULA PUN DAH NAIK SEJAK SEMINGGU DUA NI..... DULU RM2.60 TETAPI SEKARANG RM2.90... JOM SEMAK.

Tanpa Nama berkata...

nescafe pun naik diam2...