25 September 2013

2 ditahan miliki bahan berkaitan Chin Pheng

18 Dzulka'edah 1434 H. [MOD] -
Seorang lelaki Malaysia dan Thai ditahan polis di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang lewat malam tadi kerana didakwa membawa masuk barangan berkaitan Parti Komunis Malaya (PKM).

Ketua Polis Negeri Abdul Rahim Hanapi berkata, mereka ditahan selepas pihaknya mendapat maklumat pada malam itu ketika mereka tiba dengan penerbangan Thai Airways dari Bangkok.


Katanya, lelaki berumur 66 dan 59 tahun itu kemudian dibawa ke balai polis Bayan Baru untuk disoal-siasat.


Malaysiakini difahamkan, keluarga terdekat bekas setiausaha agung PKM Ching Peng yang menghadiri upacara pengebumiannnya di Bangkok semalam memasuki kembali negara ini tanpa diberhentikan, diperiksa atau disoal oleh pegawai imigresen.


Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua meninggal dunia pada Hari Malaysia 16 September ketika umur 90 selepas menderita sakit yang lama.


Dalam sidang media balai polis Bayan Baru hampir tengah malam tadi, Abdul Rahim berkata, polis merampas 8 CD, 11 cenderahati dan 12 buku berkaitan Chin Peng dan PKM.


Sementara itu, Bernama melaporkan Abdul Rahim sebagai berkata, bahan itu, termasuk buku dalam bahasa Melayu dan Cina itu mungkin untuk kegunaan sendiri atau edaran. 


Kepada satu pertanyaan, Abdul Rahim berkata polis tidak menjumpai abu mayat mendiang Chin Peng dalam bagasi yang diperiksa.


Menurutnya, suspek kini ditahan dan disiasat mengikut Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (Pindaan) 2012.


Malaysiakini

Tiada ulasan: