16 Februari 2009

Zambry sudah kepanasan, pelbagai alasan untuk benarkan tindakannya.

Zambry Abdul Kadir hari ini menyifatkan tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar mahu merujuk beliau dan enam Exco kerajaan negeri yang baru kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada Rabu ini sebagai sesuatu yang pelik.

Beliau berkata, kebiasaannya jawatankuasa berkenaan hanya bertindak terhadap wakil rakyat yang melakukan kesalahan semasa persidangan DUN.

Satu kenyataan yang menunjukkan beliau masih dangkal dalam menafsirkan bidang tugas sebenar jawatankuasa tersebut yang sebenarnya merangkumi sesuatu tindakan Ahli Dewan Negeri di dalam dan di luar dewan.


Kalaulah tidak ada satu undang-undang yang boleh mengawal tindakan dan kelakuan seorang ADUN pastinya sangat bebaslah seseorang ADUN melakukan sesuatu tindakan yang bercanggah dengan tidak terikat kepada sesuatu peraturan.

Bayangkan sidang DUN hanya 3 kali setahun dan minima enam bulan sekali berarti boleh saja dua kali setahun. Kalaulah seorang ahli dewan menghina speaker, menghina seorang Menteri Besar dan sebagainya maka peraturan 72 dalam buku Peraturan Dewan dengan jelas memperuntukan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebesan untuk mengambil tindakan.

Persoalan yang dihadapi sekarang jelas sangat besar kesannya kepada apa yang mungkin Zamkbry anggap kecil. kalau tidak mana boleh dia berani melanggarnya walaupun undang-undang tubuh kerajaan negeri perkara 16(6) dengan jelas menyebut seorang MB tidak semudah itu ditidakkan kedudukannya.

Apa pun saya melihat Zambry dan kumpulan kedetanya sudah sangat tersepit dengan isu dan peraturan y6ang mungkin beliau tida fikirkan sebelum ini.

Kita tunggu siapakah yang kena sekali ini.

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakkan DUN dan ahli parlimen dari BN tidak mengambil tahu tentang undang-undang kerana menyangka mereka kebal dengan undang-undang. Segala perancangan yang mereka lakukan disangka akan mengikut "skrip" tanpa mengambil kira peraturan dan undang-undang yang sedia ada. Bagi mereka, rakyat akan menerima apa yang mereka lakukan. Mentaliti bahawa"aku berkuasa" inilah yang telah bertapak di fikran BN selama ni . ingatkan bila dah kena tsunami dah tersedar..tapi masih lagi bermimpi.

Unknown berkata...

Macamana pun, ummmmno memang telah termaktub selalu bebal, dulu kutuk berdemo, skrg berpusu2 nak buat demo, nak tunjukn mereka prihatin konon, sebenarnya nak tunjuk muka utk berkempen.. khir o khir

Brahim Nyior berkata...

Hahahahahahahahahahahahahahaha..

Itulah, gelojoh sangat nak rampas kuasa di Perak, sekarang ni institusi Raja Melayu diheret sama.

"Kita boleh menipu orang pada satu-satu masa, tapi kita tak boleh menipu semua orang pada setiap masa."

Apalah nak jadi dengan DUN Perak ni? Kalau sabar dan ikut peraturan,tentu UMNO dan BN tak malu sebegini..

Tapi masih ada malu ker, atau 'kemalu-maluan"...

Jangan hilang kemaluan, sudahlah....

Tanpa Nama berkata...

Salam, mcm dalam program TV1 ptg tadi, bukan main lembut lidah dia berkata2 siap dgn sepotong ayat QURAN yang selama ni PAS/PR baca... Wamakaru WamakarALLAH WALLAHukhairulmakirin.. Hebat sungguh lakonan dia ni!. InsyaALLAH. biasanya benda Easy come easy go!

Tanpa Nama berkata...

Drs,Kok ya ada Phd,lepas tu dah jadi MB,tak kan tak wellverse lagi dgn aturcara perjalanan sidang Dewan Undangan Negeri?Sebab tu lantik ramai penasihat bertaraf exco kpd MB!Aduhaii MB... Dang Ratna Kesuma.

Tanpa Nama berkata...

yennadey mana punya mamak tongkang la lu zamry...ayo yo kadavalle

Juraimi Zainal berkata...

Semoga Allah memeberi kemenangan kpd MB Nizar

Tanpa Nama berkata...

sian dia jgn lah kutuk sgt dia...
tapi Tuhan ni bila cipta manusia sehensome mana pun bila perangai tu hudoh, org ramai x rasa nak tengok! lagilah kalo hudoh...
Semoga YB HARAM ni cepat bertaubat

refah00 berkata...

Semoga Allah akan memberi kemenangan kepada Islam.

Tanpa Nama berkata...

kite tengok sape yg kene....kui3

Tanpa Nama berkata...

Drs,Umno me"lanun" utk mengambil alih tampok kuasa di Perak.Menurut PM mereka punya kaedah utk singkirkan speaker.Persis ugutan tampak nya.Mohon Drs dpt melapur dr masa kesemasa.Terima kasih jua. Dang Ratna Kesuma.

Tanpa Nama berkata...

Mengapa UMNO beriya-iya sangat nak mengatakan Karpal S derhaka pada Sultan Perak. Kalau taat sangat pada Sultan & Raja-Raja melayu cadangkan pada Najib & Pak Lah supaya ada balik kekebalan & bagi balik kuasa mereka dalam perlembagaan. Apa komen Drs Lim

Tanpa Nama berkata...

Hari ini Tuanku bersidang lagi,
Mamak-mamak Bendahara ikut sekali,
Apalah pula bala yang Tuhan beri,
Tsunami di Segari pun tak seteruk ini,

Ini semua angkara Mamak Bendahara,
Sampai Tuanmu kau heret segala,
Kerana Mamak durjana Melayu derhaka,
Aku pun terheret hilang Neraca,

Neraca Tuanku kau tukar Neraca Tunku,
Mamak Bendahara mamak derhaka,
Rakyat engkau si Mamak pun dah pandai derhaka,
Apa kau dah bubuh di dalam nasi mereka?

Nah kau si Mamak, tiket sehala ke India!

Tanpa Nama berkata...

najib hanya mengumpul alasan untuk pak lah terus kekal di tampuk kekuasaan... skit lg tau la kamu dolah yg kamu sangka tido tu rupanya dok pikir mcmna nk knakn kamu,kamu tu je bodoh kamu ingat dolah tk amik tau tp kamu yg tk tau.. mmg nasib kamu akn sentiasa malang hai najib altantuya, kamu dh kna badi mongolia,kamu knl ke siapa prof steve bpk altantuya yg kamu bunuh tu..?klo kmu nk knl rjn2 la bknjung ke mongolia tnya org kt sna sape prof tu,untung2 dpt plk kmu tackle sorg lg altantuya..klo nsb xbaik mjnda la itek gembo2 ksygn kmu tu.kamu ingt dia sng2 ke blh lupakan pembunuh anaknya?

Unknown berkata...

salam perjuangan dari saya untuk YB...sila junjungi laman saya...

http://adliishak.blogspot.com/

terima kasih....

Tanpa Nama berkata...

zambry tak seharusnya merasa pelik, sebab kelompok hangpa pejatuh PR dan MB, hangpa tak rasa pelik. Peghangai hangpa cukup hodoh, buat macamana pun hangpa suruh orang kata betoi kat hangpa. "beraja dimata, bertuhan dihati, undang-undang/perlembagaan letak bawah tapak kaki".

ingat le diri sikit! hangpa tak takut waktu dibangkitkan di padang mahshar nanti?

Tanpa Nama berkata...

dah memang jnis mamak pedukang,pantang muncul main sambar aja...
bangang tahap malabari...
pemimpin umno ni sumanya x brjenis,ptuui...