19 Mac 2009

Kerajaan campuran: Nik Aziz tidak setuju.

KOTA BAHARU : "Saya tetap dengan keputusan Muktamar (Tahunan PAS ke-54 yang lalu), barulah dikatakan kedudukan kita stabil dan kita dipanggil berdisiplin," kata Mursyidul Am PAS, YAB. Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada pemberita selepas menerima kunjungan pelabur dari Taiwan di pejabatnya di Kota Darulnaim, di sini.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata beliau tetap berpegang kepada keputusan bersama dalam muktamar, iaitu PAS tidak mahu mengadakan kerjasama dengan BN, termasuk pembentukan kerajaan campuran.

32 ulasan:

ZAMRI kecik's berkata...

bahaya bercampur dengan depa tu.
nanti depa perangkap kita.
sejinak2 harimau perliharaan pun.
jangan la tidoq sekandang dengan dia.

Tanpa Nama berkata...

saya pun tak paham tok guru ni. dia tak baca habis ke apa yang TGHH kata. TGHH nak kerajaan perpaduan BN-PR, bukannya UMNO-PAS.

ZAMRI kecik's berkata...

apa yang tak pahamnya?
dah itu yang dia cakap.
itu la yang dia tak mau.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan be end ngan pr..... bagai langit dengan bumi..... usah ler yob..... jgn berangan la..... dulu saper yg ego dok tendang pas..... kalo undang2 ameno dgn sekular nyer.... xkan diterima nyer undang2 hudud.... udah ler tue.....

Tanpa Nama berkata...

saya sokong apa yang tok guru kata, sebenarnya tak boleh nak bergabung dengan depa tu, depa UMNO tu mana tahu halal haram,semua depa sapu. tak payah lah...lagi pun depa cakap tak serupa bikin..wat tambah dosa je kalau join ngan depa.

perunding berkata...

usah nak terbelit.
jauhi diri anda dari umno bn

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 1:02, saya pun rasa macam tu, TGHA kata kerajaan perpaduan atr PR dan BN..saya rasa mesti ada sesiapa dikalangan TGNA yg salah bg info ataupun nk memecahbelahkan 2org tokoh ini ataupun TGNA tak baca habis apa yg diperkatakan oleh TGHA..saya sokong kedua2 TG, tapi skrg saya lihat TGNA keterlaluan..yg saya tahu, apa yg disuarakan oleh TGHA tu utk mengelak permasalahan dalam negara disamping menbantu memulihkan ekonomi yg semakin tenat ni, kita perlu ketepikan dahulu soal politik demi utk negara..harap TGNA dan TGHA memperolehi hidayah utk menyelesaikan masalah ini.

Tanpa Nama berkata...

dalam PR kan ada PAS juga. Samalah bergabung dengan PAS. Kalau nak bergabung sangat, BN kena kembali kepada Islam secara total dahulu, baru boleh sebut pasal perpaduan. prinsip PAS berpadu berasaskan ISlam, bukan berasas bangsa...

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju 100% dengan pandangan Tuan Guru.Para pemimpin UMNO terlebih dahulu perlu bebas daripada masalah rasuah, barulah gabungan ini boleh dibentuk. Bagi saya jika gabungan ini dibentuk pada masa sekarang, ia tidak akan membawa persefahaman antara para pemimpin kedua-dua parti ini.

Tanpa Nama berkata...

pr tu melibatkn pas la

Tanpa Nama berkata...

Kalau BN-PR, BN akan makan PR. Kalau UMNO-PAS, UMNO akan makan PAS. Kesudahannya sama je. Kerajaan perpaduan atau kerajaan campuran ape bezanya? Tok guru lebih tahu sebab dia dah lama duduk dalam politik.

Tanpa Nama berkata...

x kisah la BN-PR ke,UMNO-PAS ke,x ke lebih kurang je tu,x ke still kna brcampur ngan juak2 umno tu jgk,ko x fham ke hah..

leaflizard berkata...

saya bersama tok guru NIk Aziz.

kami dah tolak kapal yang hampir karam.

kenapa harus jadi penyelamat kepada mereka.

tak mahu la..

kami dah tolak mereka ketika PRU12

tak faham2 ke???????????????????

nak sangat tgok BN bekuasa ke????

Tanpa Nama berkata...

saudara tanpa nama...jgn cpt melatah...mungkin soklan yg ditnya pd tok guru tu lain, so jwpn dia begitu la...dia hnya mjwb soklan wartawan...spttnya dgn wartawan ni la yg kita xfhm2...asyik putar belit jer!!!

Tanpa Nama berkata...

apa yg dimaksudkan oleh TGHH adalah kerajaan perpaduan,bukanlah kerajaan campuran..TGHH tidak mahu dalam keadaan ekonomi gawat di seluruh dunia ini,politik di Malaysia berada dalam keadaan cukup parah..Sebab itu lah wujud gesaan agar kerajaan perpaduan diwujudkan dalam ertikata gencatan perang politik ini perlu diredakan bagi menangani kegawatan ekonomi yang teruk skrg ini..TGHH bukan bermaksud menubuhkan kerajaan campuran PAS-UMNO..PAS kekal dgn Kelantan dan Kedah,Selangor dengan PKR,dan DAP dengan P.Pinang..Cumanya hentikan sengketa yang melampau terutama oleh pihak UMNO..Selesaikan masalah ekonomi yang kian tenat ini..

Tanpa Nama berkata...

Sedara semua,

TGNA tu bukan malaikat dan bukan maksum. Kenapa asyik teringatkan perkara yg dah lepas. Bukankah elok dicari di mana titik persamaan dgn UMNO. Saya pasti kali ini PAS akan ada bargaining power. Cubalah bawak2 berunding. Kalau akhirnya tak suka juga, janganlah join. Ini belum apa2 sudah tolak. Sedangkan Rasullullah pun ada juga membuat perundingan dgn kafir quraish. Dan perundingan tersebut banyak memihak kpd Rasullullah akhirnya. Kenapa? kerana kebijaksanaan Rasullullah sebagai pemimpin ulung umat. Jika pemimpin PAS tidak mahu berunding dgn UMNO yg hampir 90% nya beragama Islam dan Melayu, kenapakah pula PAS boleh bersekongkol dgn DAP yg lagi terang2an menentang Islam? Atau adakah di antara pemimpin PAS yg terpesona dgn UMAR ABDUL AZIZ PENANG?

Ikhwan Muslimin berkata...

PR-BN ke PAS-UMNO ke sama saja tak payahlah! Selagi puak-puak ketuanan Melayu ni tak kembali kepada ISLAM, tak payahlah nak buat kerajaan perpaduan atau campuran, sama saja.

Tanpa Nama berkata...

Cuba YB Lim buat poll undian siapa bersetuju dan tidak setuju. Supaya kita dapat bayangan hasrat kaum yang beragama Islam.

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju dengan pandangan mohdnizamadam tu. Kerajaan perpaduan tidak sama dengan kerajaan campuran seperti yang pernah berlaku selepas peristiwa 13 mei dahulu. Bagaimanapun saya nampak kerajaan campuran sekarang perlu dikemaskan dengan mewujudkan satu perjanjian, malah perlembagaan bagi PR. dalam pelembagaan itu perlu ditentukan Islam di atas sekali dan PAS perlu menguasai semua kerusi yang dipunyai oleh sebahagian besar UMNO sekarang ini. PKR melayu ambil sebahagian yang baki dan selebihnya yang dikuasai oleh sebahagian mca,mic. DAP kekal yang ada sekarang. dengan cara ini barulah kerajaan campuran yang dikehendaki Nik Aziz tercapai.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan TGNA kita bukan boleh pecaya kat Be end sebab PAS ada sejarah dengan depa.Di ketika tinggal nyawa ikan mulalah nak muzakarah le kerajaan perpaduan le.Cakap kat depa boleh blah!

Tanpa Nama berkata...

Kita(PAS) bt keputusan berdasarkan pengalaman. Cukuplah pengalaman lepas. Mcm mana nak berpadu kalau pemimpin rasuah.. nak berpadu pun kena ada keberkatan. Bersih. Amal Islam. Baru sebut pasal campuran. Ini tolak hukum Islam, rasuah, judi..

Tanpa Nama berkata...

TG NIK AZIZ DAN HADI AWANG-DUA DUA BETUL DAN DUA DUA SAYA SOKONG..... NIK AZIZ KATA CADANGAN HADI MESTI DIBAWA KEMESYUARAT DAN APA SAJA KEPUTUSAN MESYUARAT DIA AKAN SETUJU.... KEPADA SEMUA YANG BAGI KOMEN DIATAS TU DIHARAP FAHAM...BIASALAH ULAMA BERBEZA PENDAPAT.... SIAPA KITA NAK PERTIKAIKAN ULAMA.... JANGAN LUPA,ULAMA ITU PEWARIS NABI!

Tanpa Nama berkata...

Salam bro.. kita dah bnyk sejarah.. umno ni bila tersepit, masa tu la nak ajak berunding. masa tu la nak tubuhkan kerajaan bersama. kenapa tidak semasa dia kuat dulu. kenapa dulu tiap2 hari nik aziz dituduh mcm2. kesian org tua tu. sekarang ni bila banyak dari doa dan hasil usaha dia dimakbulkan Allah, senanag2 jer nak suruh org tua tu ikut kamu. Aku xla kata Nik Aziz tu maksum, tp korang pernah rasa ker apa yg dia rasa? anak korang pernah kena tahanan ISA ke? korang pernah jadi menteri besar yg negerinya x diberi bantuan ke? korang cakap senang laa. korang x pernah rasa tu semua. sampai mana yg korang dah berjuang? pernah dicaci dihina mcm Nik Aziz ke? yg korang banyak2 cerita agama ni korang dah maksum sgt ke? Aku x anggap Nik Aziz tu tuhan, tp korang semua ada mcm nik aziz ke. tiap2 mlm sebelum tido sambil menangis buat solat taubat? ada ke korang buat mcm tu? klau korang x suka pun kat nik aziz tu tp hormat la sikit bro. kita ni jauh lagi nak sampai mcm dia. hormat la pandangan org tua ni.

Jerit perih dia nak pertahankan islam. susah payah dia nak perjuangkan Al-Quran dan Hadis. korang sedap2 jer bantai dia. klau org kafir yg bantai dia aku x heran.. ni sesama islam tu. korang klau nak yg betul2 adil jgn dok dgr cerita kat internet jer. dgr cerita yg akhbar2 tu kluarkan jer.. org tua tu cakap sampai 3-4 mukasurat. dia main ambil pendek jer. akhirnya kita yg dok bertengkar. klau nak tahu sungguh pegi jumpa nik aziz sendiri. tanya terang2.. faham sungguh2. jgn dok melenting x tentu pasal.
Aku pun bkn bagus.. tp fikirkan lah demi islam.. wallualam.

(harapan63)

Tanpa Nama berkata...

BAGI SYA TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ X SILAP...YANG SILAP IALAH ORG YG KATA NIK AZIZ SILAP...BILA BUAT KERAJAAN CAMPURAN,X SEMESTINYA NANTI AKAN WUJUD PERPADUAN,TAPI KALAU NAK BINA PERPADUAN,X SEMESTINYA PERLU WUJUDKAN KERAJAAN CAMPURAN...MASALAHNYA SEKARANG UMNO X MAHU TERIMA HUDUD YANG PAS PERJUANGKAN...PAS PERJUANGKAN ISLAM...KALAU UMNO BLH TERIMA DASAR PEJUANGAN PAS,MAKA PERPADUAN PASTI TERCAPAI
DARIPADA:ISMAIL,BATU PAHAT

Unknown berkata...

saya rasa kerajaan Perpaduaan ni ada resionalnal sekiranyanya dikenakan syarat ia itu
1.Setelah tertubohnya kerajaan perpaduan maka pelembagaan Negara yang tidak melibatkan Raja harus di pinda untuk PRU 13 seperti berikut
1. Perdana menteri Dipilih oleh Rakyat
2.Kerus Parlimen misti lah mengikut peratus Undi yang di terima dan bukannya lagi mengikut kerusi yang di menangi.Parti yang bertanding dan bukan calon yang bertanding.
Saya rasa cara ini saja yang lebih demokratik lebih kurang macam Indonesia

Unknown berkata...

Kerajaan Perpaduan bagi saya ada Resionalnya demi kebaikan rakyat tapi dengan syarat.Untuk PRU 13. Kerajaan Perpaduan misti meminda pelembagaan yang tidak melibatkan raja raja iatu
1.Perdana Menteri di pilih oleh Rakyat
2.Kerusi Parlimen mistilah mengikut peratus undi yang di terima dan bukan mengikut kerusi yang di menangi.Pindaan pelembaagan cara demokrasi Indonesia adalah lebih adil dan demokratik.
Apa yang cuba saya cadangakan ialah apabila Tertubuhnya kerajaan Perpaduan maka satu perjanjian antara PR dan BN misti dibuat iaitu pindaan Pelembagaan akta Pilihanraya seperti saya sebutkan tadi untuk Pru seterusnya ia itu PRU 13.

Tanpa Nama berkata...

tak payah..majoriti x sokong..x yah susah2 nak bahass..benda mudah cam bubar dun perak pun x nak wat..yg duk angan2 sampai nak kerajaan perpaduan..apa hal..awat ingat najib senang2 nak tgk anwar, haji hadi, kit siang gan karpal jadi menteri kabinet???waktu time logik dulu lepas 13 mei 69 pun PAS kene renyuk gan UMNO pas dia kuat balik...tambah2 waktu tak logik cam sekarang yg PAS lebih kuat dari UMNO nak tlg UMNO yg lemah pulak???jgn jadi kerajaan 2 butir di parlimen sudahlah

Tanpa Nama berkata...

Aku lebih percaya degan DAP berbanding UMNO..

Tanpa Nama berkata...

huh...kome tak payah berangan ler nak join BN...UMNO tu...kene tipu hidup2 kome kelak...

pak lah pi brunei cakap sultan brunei setuju bagi limbang pada malaysia...betui ka???...huh...marah org brunei...

tak percaya...hamg pa tgk ni...http://www.marhaen.info/v1/mar_a_pelbagai779.html pas tu sambung sini http://www.brudirect.com/DailyInfo/News/Archive/Mar09/18/nite01.htm...

so...amacam...mau masuk mulut rimau ker...tak payah ler....kene tipu hidup2 kome nanti...

Tanpa Nama berkata...

Salam bro.. kita dah bnyk sejarah.. umno ni bila tersepit, masa tu la nak ajak berunding. masa tu la nak tubuhkan kerajaan bersama. kenapa tidak semasa dia kuat dulu. kenapa dulu tiap2 hari nik aziz dituduh mcm2. kesian org tua tu. sekarang ni bila banyak dari doa dan hasil usaha dia dimakbulkan Allah, senanag2 jer nak suruh org tua tu ikut kamu. Aku xla kata Nik Aziz tu maksum, tp korang pernah rasa ker apa yg dia rasa? anak korang pernah kena tahanan ISA ke? korang pernah jadi menteri besar yg negerinya x diberi bantuan ke? korang cakap senang laa. korang x pernah rasa tu semua. sampai mana yg korang dah berjuang? pernah dicaci dihina mcm Nik Aziz ke? yg korang banyak2 cerita agama ni korang dah maksum sgt ke? Aku x anggap Nik Aziz tu tuhan, tp korang semua ada mcm nik aziz ke. tiap2 mlm sebelum tido sambil menangis buat solat taubat? ada ke korang buat mcm tu? klau korang x suka pun kat nik aziz tu tp hormat la sikit bro. kita ni jauh lagi nak sampai mcm dia. hormat la pandangan org tua ni.

Jerit perih dia nak pertahankan islam. susah payah dia nak perjuangkan Al-Quran dan Hadis. korang sedap2 jer bantai dia. klau org kafir yg bantai dia aku x heran.. ni sesama islam tu. korang klau nak yg betul2 adil jgn dok dgr cerita kat internet jer. dgr cerita yg akhbar2 tu kluarkan jer.. org tua tu cakap sampai 3-4 mukasurat. dia main ambil pendek jer. akhirnya kita yg dok bertengkar. klau nak tahu sungguh pegi jumpa nik aziz sendiri. tanya terang2.. faham sungguh2. jgn dok melenting x tentu pasal.
Aku pun bkn bagus.. tp fikirkan lah demi islam.. wallualam.

(harapan63)

Tanpa Nama berkata...

Ada yang fikir TGNA silap faham atau tidak baca habis apa yg Presiden cakap? Awak fikir TGNA itu akan ambil ringan perkara macam ini hingga boleh buat kesilapan seperti 'tidak habis baca' ke? Saya rasa TGNA cukup faham dengan situasi dan dia juga cukup kenal dengan mereka-mereka yang nak sangat kerajaan perpaduan ini.
Kita bekerjasama dengan PKR dan DAP atas persamaan yang ada iaitu menumbangkan BN. Dan kita lihat hikmahnya apabila DAP dan masyarakat non Muslim sekarang faham apakah Islam sebenarnya. Apakah dasar persamaan yang ada antara PAS dan UMNO? Ada yang mengatakan kita boleh bekerjasama kerana ahli kedua-dua parti beragama Islam. Lupakah kita tentang Islam Hadhari yang kita tentang selama ini? Itulah Islam yang ada pada UMNO jadi di mana letak titik persamaannya?
Jika masalah ekonomi yang jadi alasan, cubalah lebih yakin pada Allah sebagai penentu rezeki, bukan UMNO. TGNA sudah berapa penggal jadi MB di negeri yang tidak dapat bantuan kerajaan persekutuan, tetapi dengan izin Allah, masih bertahan. Kalau nak kata rakyat Kelantan susah, rakyat negeri lain yang di bawah pentadbiran UMNO-BN pun tiada bezanya. Jadi apa alasan sebenarnya yang nak sangat Kerajaan Perpaduan ni?
Tak payahlah nak sinis tentang 'Umar Abdul Aziz Pulau Pinang'. Sekurang-kurangnya hamba Allah itu sanggup menerima hukuman semata-mata untuk membela orang yang teraniaya (yang bukan pun sebangsa dengannya), bukan macam orang yang cari jalan mudah untuk berkuasa. Ingatlah sabda Rasulullah yang mengatakan bahawa sesiapa menyakiti zimmi, menyakiti Rasulullah dan sesiapa yang menyakiti Rasulullah, menyakiti Allah.
Lebih baik kita periksa diri supaya kita tidak tergolong sebagai munafiq kerana kedudukan munafiq itu jauh lebih hina di dunia dan di akhirat.
Saya setuju dengan TGNA. Dan saya juga setuju dengan pandangan Kelab Greenboc tentang isu ini iaitu:
1) Kerajaan Perpaduan memperlecehkan jihad yang kita laungkan selama ini
2) Kerajaan Perpaduan tidak boleh memadamkan segala kezaliman yang dilakukan oleh UMBO-BN selama ini
3)3% yang mahukan Kerajaan Perpaduan patut keluar dari jemaah dan jadi ahli UMNO....

Tanpa Nama berkata...

pendapat saya...pandangan org berpengalaman selama 47 tahun dalam politik...dan hari-harinya tak lepas dari beruzlah kepada ALLAH adalah lebih baik dari pandangan atau komen2 dari kita yg tak seberapa ni...biarlah pimpinan tertinggi PAS..dan PR yg menentukan...tak salah juga utk kita bg pandangan dan komen kita...tp jgn la samapai ckp yg bukan2...TG tak habis bacalah...TG tak dapat info yg betul lah....jgn sampai org yg nak mendekati PAS menjadi jauh dek kerana isu ni.....