09 April 2009

Asmuni : Minta DUN dibubarkan untuk kerajaan lebih stabil.

"Saya ucap terima kasih bagi pihak Pakatan Rakyat di atas sokongan dan bantuan semua pihak ayng membolehkan kami mendapat kemenangan lebih besar berbanding pilihanraya yang lepad kami menang dengan majoriti 1566 dan kali ini 2789 undi" Kata Pengarah Jentera Operasi Piliahraya PAS Bukit Gantang, Hj. Amuni Awi dalam sidang akhbar di sini.

Katanya selalunya keputusan dan kemenangan ini sebagai satu tanda perubahan minda rakyat yang merentansi batasan kaum yang mahu kepada politik baru. kita membawa mesej dalam piliharaya kecil ini iaitu politik baru yang akan kita persembahkan dalam PRU 13...

Beliau berharap BN mendapat mesej ini, iaitu p[olitik yang merentasi batasan agama , kaum ,tidak rasuah dan tidak ada percaturan perkauman.

Mengenai pratus mengundi Asmuni mengatakan pratusan pengundi seperti yang dijangka 70.6 pada pilihanraya lepas kepada 75.1. Jumlah yang keluar mengundi 40,3001 kepada 41,676 pada kali ini. Ini kerana jumlah pengundi bertambah dari 55, 476 kepada 55,562.

Asmuni berkata secara keseluruhan berpuas hati atas sokongan dan keputusan yang diperolihi. Sokongan undi Melayu seperti didakawa oleh penganalisa politik dan BN tidak banyak berbeza. Yang kita jangka kita dpt 40 pratus berbanding 47 dlm pru lalu , kini kita dpt 43 pratus lebih sedikit. kita sampai target.

Mengikut pecahan DUN, Kuala Sepetang dulu PAS menang 5 upu, sekarang menang 6, 7940kepada 8466 undi.Bn juga bertamabah dari 6196 ke 6259 undi.

Changkat Jering PAS menang 8 dari 11 pada PR lalu dan sekarang 7 dari 11 tempat mengundi.

DUN Terong dulu 7 UPU menang dan PAS hilang satu upu tetapi berlaku peningkatan pengundi dulu 3301 sekarang 3367. BN 4021 dulu dan sekarang 4124. kita kalah di Batu Hampar untuk kali ini.

keputusan ini sebagai tanda penolakan rakyat kepada kepimpinan Najib yang masih banyak persoalan tidak dijawab, ada diantara penyokong kita dikejar oleh polis sebabnya memakai topeng manusia tidak benama cuma ada tanda tanya.

Undi orang cina meningkat, secara keseluruh 75 pratus sebelum ini 65 pratus sahaja iaitu 10 pratus meningkat.

Bagi kaum India tidak banyak berubah cuma 60 pratus tahun 2008 ,64 pratus.

Mengenai peruabahn sokongan kaum Cina Asmuni mengatakan berpunca dari perubahan minda, dulu mereka takut kepada PAS seperti dakwaan akan potong organ, sekarang mereka faham Islam tidak membezakan antara kaum dan agama, Islam memberi perlindungan kepada kaum lain.,mereka nampak dalam 11 bulan kita memerintah Perak, dan di Kedah dan selangor, kalau sebelum ini kita lihat di Kelantan sahaja.Katanya.

Asmuni sekalilagi menegaskan kemenangan ini adalah referendun rakyat Malaysia dan meminta dibubarkan DUN supaya ujud kerajaan lebih stabil di Perak.

mengenai pengundi muda mereka sedar banyak isu yang dimanupulasi oleh BN, saluran pengundi hampir semua tempat mengundi muda menyebelahi kita.

Beliau juga menjelaskan isu derhaka dan tanah adalah isu BN sebenarnya dalam PRK Bukitr Gantang, yang menurutnya isu ini dapat kita cairkan.

Kita tidak menggunakan pendekatan serang calon, tapi serang UMNO/BN.

Ditanya mengenai kesan dari ceramah yang kerap dia menjelaskan faktor lain juga membantu seperti prestasi sebelum ini, "DAP dan PKR membantu kempen kita" katanya..

mengenai pengisian kemenangan di Bukit Gantang, Kata Asmuni "kita akan memastikan wawasan pakatan Rakyat akan dilaksanakan akan dibantu oleh jentera parti dan skretariat untuk memudahkan Ahli Parlimen kita. Kita akan membantu dan menyampaikan masalah rakyat ke peringkat pusat, keperluan dan bantuan mereka diperolihi melalui agensi tertentu.

Jelas beliau penerangan mengenai isu Melayu, PAS boneka, gadai tanah, dan derhaka akan dipertingkatkan lagi supaya rakyat faham.

Kita akan sampaikan maklumat sebenar kepada rakyat seperti dailog dan sebagainya. Kita harapkan sokogan orang Melayu terus meningkat dari masa ke semasa.Jelasnya.

Mengenai persedian jika berlaku pembubarab DUN, Asmuni mengatakan persediaan pilihanraya peringkat negeri telah lama dibuat, jentera kita telah disiapkan cuma kita sesuaikan saja untuk peringkat tempatan di Bukit Gantang.

Tiada ulasan: