09 April 2009

MENJAWAB ISU “PAS BERGABUNG DENGAN ORANG KAFIR” (Siri 3)

Penjelasan seterusnya, berkenaan meminta bantuan dengan orang kafir. Sirah telah menceritakan ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Baginda SAW berhijrah ke Madinah bersama Abu Bakar. Untuk mendapatkan arah jalan yang selamat, Baginda SAW telah mengupah seorang kafir yang boleh menyimpan rahsia (dipercayai) yang bernama Abdullah bin Uraiqit al Laithiy. (Sila lihat ar Rahiqi al Makhtum)

Nabi Muhammad SAW berhijrah adalah untuk menubuhkan Negara Islam, sama seperti kita hari ini. PAS bermatlamat menubuhkan Negara Islam. Adakah UMNO tidak boleh menubuhkan Negara Islam? Sepertimana yang telah ditanya kepada Presiden PAS, Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang…

Ada pandangan menyatakan perlunya pimpinan Melayu seperti Anwar, Tuan Guru sendiri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi duduk bincang soal Islam dan Melayu?

. PAS sudah lama mendesak muzakarah diadakan di kalangan pemimpin Islam dan parti-parti orang Melayu sejak tahun 50-an hingga kini. Keadaan itu masih terbuka. Bahkan sebaik sahaja buka pintu muzakarah, PAS (akan) sertai. Kalau dibuka itu respons kita. Tetapi asas muzakarah itu mestilah didasarkan kepada asas akidah dan ajaran yang dianuti oleh orang Melayu itu sendiri iaitu Islam.

Mengenai perpaduan berteraskan Islam dan politik Malaysia, Melayu jadi tunggak. Bagaimana ini hendak diterjemah dalam Pakatan Rakyat. Adakah DAP boleh menerimanya?

. Sehingga hari ini kita hanyalah wujudkan persefahaman dalam menghadapi pilihan raya sahaja dengan melihat titik persamaan yang ada, seperti dalam menentang kezaliman, menuntut demokrasi yang bersih, menyeru supaya diperbetulkan penyelewengan yang berlaku, tangani rasuah. Ini perkara bersama. Tetapi bila kita ada kuasa di peringkat negeri, sebagai contoh, di sini kita lihat pembahagian yang saya sebut tadi.

. Dalam perkara yang jadi hak orang Islam, DAP tidak boleh sentuh itu hak orang Islam. Macam kita tidak sentuh hal agama mereka. Mereka janganlah sentuh soal hendak memperlahankan suara azan kita, seperti kita tidak minta dia jangan main mercun masa sambutan malam tahun baru, mereka kena saling hormatilah. Itu menandakan di sana ada beberapa perkara yang perlu dipertahankan dan hormat menghormati.

………………. Harakahdaily………..

Islam itu cantik. Orang bukan Islam (zimmi) merasa tenteram berada di bawah dakapan Islam. Islam menolak riba, rasuah, rampasan hak dan semua yang berkaitan dengan kezaliman. Ahli zimmah tidak merasa tertekan dengan kewujudan hudud, dan Negara Islam. Sekiranya anda masih ragu-ragukan undang-undang (Kitab) Allah ini, Allah SWT sudah jelaskan…

Kitab al Quran ini tidak ada sebarang syak padanya, ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa (al Baqarah : 2)

Oleh itu, inilah hakikat perjuangan PAS, seterusnya menjawab isu yang dilempar oleh beberapa golongan. Timbul juga persoalan tentang istilah Liberal. Mereka mendakwa bahawa PAS cuba membentuk Negara Liberal, iaitu menyamaratakan Islam dengan agama-agama lain. Persoalan ini akan dijawab kemudian sekiranya diizinkan oleh Allah. Insya Allah

Salam Perjuangan
Dr Fikrah (http://drfikrah.blogspot.com)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tapi jangan lupa, karpal singh pernah cakap langkah mayat dia dulu untuk jadikan malaysia negara islam..so kiranya dia ialah kafir harbi, iaitu orang bukan Islam yang menentang Islam. Macam mana PAS boleh menerima kafir harbi??