08 April 2009

Rakyat sedang hitung hari halau BN keluar dari pejabat MB.

Kejayaan Pakatan Rakyat mengekalkan kerusi parlimen Bukit Gantang dengan pertambahan majoriti membuktikan penolakan berterusan rakyat terhadap Umno/BN. Penolakan yang berlaku di Pematang pauh dan Kuala Terengganu sekali lagi diterjemahkan rakyat di Bukit Gantang.

Pertembungan PAS dan BN di Bukit Gantang adalah sebetulnya pertembungan maruah , hidup dan mati antara Pakatan Rakyat dan BN. Selain itu dilihat sebagai pertembungan Nizar dengan Zambry.

Kemenangan PAS dan Nizar adalah bukti kepada penolakan kepada "kerajaan haram" di Perak sekali gus yang penting juga sebagai satu isyarat bahawa Nizar bukannya penderhaka seperti yang didakwa oleh UMNO dan BN.

Penderhaka sebenar ialah UMNO kerana telah memunipulasikan Isu Istana untuk kepentingan politik sempit mereka.

Walaupun dalam kempen tersebut,PM Najib, MB Haram Zambry dan Calon Ismail Saffian cuba menagih restu rakyat ; namun rakyat Perak masih belum boleh memaafkan mereka. Rakyat Perak tidak berkenan untuk memberikan restu kepada mereka.

Rakyat Bukit Gantang sebenarnya diperbodohkan oleh pemimpin yang kurang cerdik itu untuk mengundi mereka dalam keadaan ia hampir lemas dan tenggelam . Huluran tangan mohon mereka diselamatkan malah di zahirkan dengan mereka menekan kepala BN supaya cepat "lemas" dan "mati".

Kejayaan YAB. Menteri Besar Perak Pakatan di Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mengekalkan kerusi parlimen itu - di kubu tradisi Umno - juga menunjukkan bahawa rakyat tidak merestui rampasan kuasa BN di negeri tersebut, Februari lalu.

Mereka diberi isyarat yang jelas kecuali tidak boleh difahami oleh orang yang "bahlol", bahawa rakyat sedang menghitung hari untuk menghalau mereka keluar dari Pejabat Menteri Besar.

Strategi kempen BN yang cuba menggambarkan Mohamad Nizar sebagai seorang "penderhaka" kepada Sultan Perak tidak diterima pengundi malah menikam diri sendiri. Kini bukan sahaja beliau, malah Bukit Gantang juga "mohon derhaka" - ucapan yang disampaikan sewaktu ingin berbeza pandangan dengan Sultan Azlan Shah di kemuncak krisis dengan Istana Kinta.

Kehadiran mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad - yang ingin kembali kepada Umno, Sabtu lalu - juga tidak banyak membantu.Malah terdapat penyokong Umno yang menyalahkan kehadiran bekas presiden Umno itu mengundang kekalahan teruk BN di dua kawasan pilihanraya kecil tersebut.

Kehadiran Mahadhir dalam keadaan isu kotor BN iaitu kecaman yang memuncak kononnya pemimpin DAP membaca ayat Al Quran dan dipersendakan, sehingga Mufti Perak juga sempat mengeluarkan kenyataan "bodoh" diakhir usia emasnya.

Rakyat sangat tahu, ahli UMNO juga tahu tetapi buat-buat tak tahu siapakah yang mempersendakan Al Quran, antaranya yang bernama Mahadhir. Apa pun saya ucapkan terima kasih kerana kembalinya Mahadhir kedalam UMNO akan mempercepatkan pereputan parti usang itu.

Mohamad Nizar meraih majoriti 2,789 undi apabila menewaskan calon BN Ismail Saffian yang mendapat 19,071 undi.Arwah wakil rakyat PAS Roslan Shaharum memperolehi 1,566 undi bila kali pertama PAS menawan kubu BN berkenaan pada PR Umum 2008 yang lepas.

Mengulas kemenangannya, Mohamad Nizar berkata ia menunjukkan rakyat mahukan demokrasi sebenar dan akan menjadikan kejayaan ini untuk menuntut pembubaran DUN Perak bagi membolehkan satu pilihanraya peringkat negeri diadakan.

Seperti kata ADUN Titi Serong, Khalil Idham Lim dalam wawancaranya oleh TV PAS malam tadi, "Rakyat sepatutnya sudah boleh berarak ke Istana esok untuk memohon kepada Sultan Perak supaya dibubarkan DUN seperti yang di pohon oleh ADUN Pakatan Rakyat pada 5 Febbruari 2009 tetapi ditolak".
WMCI/KIL

37 ulasan:

Malaysian-2Day berkata...

wahai cina islam, kamu ni deman ke? penambahan kerusi? Nizar menang parlimen la cina islam oi. ko ni buat lawak pe? tambah kerusi di parlimen leh dapat balik Menteri Besar Perak? hmmm korang ni cetek akal. fikir sebelum cakap. lagi satu kamu cina, so aku tak leh nak cakap apa2 la tentang adat orang melayu. Orang Melayu sejati tak menderhaka kat Raja. lainla kalau Raja tu bersifat seperti NIZAR atau ANWAR IBRAHIM.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

la tansa sujud al-Syukri (jgn lupa sujud syukur noh)...yg kalah muhasabah molek2...

http://al-qedahi.blogspot.com/

malaysia nowdays berkata...

Wahai malaysia 2day,aku rasa YB Khalil ni 100 kali lagi tahu hal ehwal adat melayu berbanding kau.Semua org melayu dah buka minda melainkan kau yang tolol dan dungu.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, nampaknya masih tak faham2 lagi malayasia 2today nih, macam mana lah, aku yang dok dikampong pun faham. Kalau karat tu, karat juga lah..............

Tanpa Nama berkata...

Ini sorang lagi (malaysia-2day) pencacai. Orang macam ni tak boleh hidup kalau tak jadi pencacai. Kan lebih baik dia ni lahir jadi binatang.

Tanpa Nama berkata...

Aik, malaysian-2day, dah kalah pun nak merepek mengata orang lagi? Aduhai, sedarlah.... awak tu dah kat hujung hayat dah, sedarlah dan bykkan berfikir sebab dalam Islam ketaatan itu hanya pada Allah dan RasulNya serta para pemimpin yang ADIL dan TIDAK MENYALAHI HUKUM ALLAH. Cuba check pemimpin kamu tu, masuk ke kriteria yg aku cakap?

Tanpa Nama berkata...

"wei malaysian-2day baca ni "Mereka diberi isyarat yang jelas kecuali tidak boleh difahami oleh orang yang "bahlol", bahawa rakyat sedang menghitung hari untuk menghalau mereka keluar dari Pejabat Menteri Besar." ko faham bahasa tak??ke ko ni malaysian murtad bahasa melayu...CM taip rakyat "menghitung hari" sehingga PRK DUN kat perak @ PRU 13..malaysian today yg kurang ajar ke ko ni...MUSLIM lebih BAIK dari me-layu...dari me-layu kurang ilmu tatasusila

Tanpa Nama berkata...

malaysian-2day ko tu yg demm...kt mne yg tulis penambahan kerusi....kn kt ctu tulis penambahan majoriti....kalu dh sengal tu sengal jgk :D

mosabit berkata...

wahai malaysian-2day...ko ni kawan maday ker? kalau member ni cina islam..maday keling islam...najis bugis ilam...hisam turki islam...apa hal pulak?..ko ni pulak melayu (?)islam hadari?...bini ko..bini najis..bini maday..bini hisam dan bini bini umno yg lain semua tak tutup aurat....lebih baik cina islam, bini dia tutup aurat......

hamba Allah berkata...

malaysian -2day...ish...baca bagi betui.orang kata pertambahan majoriti dia kata tambah kerusi. teman nak bagi balik ayat kome..fikir sebelum cakap..dan nak tambah sikit..Allah menilai hamba Nya BUKAN kerana melayu atau apa bangsanya tapi kerana iman dan amalnya,kerana taqwa..ko balik rumah duduk diam-diam ambik masa untuk berfikir siapa kome di sisi Rabbi sebelum malaikat maut datang jemput.

Sue.Aleen berkata...

bila ada insan seperti malaysian-2day inilah, yang masih dalam state of denial. yang tidak mengerti apa yang rakyat mahukan sebenarnya. yang menceritakan tentang B padahal orang cerita tentang A, maka tidak hairan jika di suatu masa nanti, Allah swt takdirkan ada PRK, BN akan kalah lagi.. insyaAllah..

Tanpa Nama berkata...

bengap punya ulasan.... raja payung negara dan rakyat, rakyat melayu, cina dan india dll. Kemenangan membuktikan kehendak dan hak sebahagian besar rakyat. Aku melayu islam, dalam islam tiada adat tapi ada rukun dan hukum. Kalau tak faham juga..tanya tok nenek umno siapa yang bagi cina, india dll jadi rakyat malaya dan malaysia. Untuk apa dan kerana apa...? tanya keturunan Onn Jaafar..? Sekolah dulu la, mengaji, mengkaji.. jangan jadi borox untuk umat melayu malaysia ni

mosabit berkata...

MALAYSIA-2DAY PENGANUT TEGAR ISLAM HADARI...

Malaysian nowdays berkata...

Malaysian 2day jgnlah melacurkan diri anda untuk UMNO yg tinggal talian hayat beberapa hari jer lagi.UMNO akan menjejaki pemerintahan GOLKAR di Indonesia yg kini sudah hilang pengaruhnya.Buatlah pengiraan sendiri kerana Indon merdeka awal 10 tahun dr Malaysia (1974).

Tanpa Nama berkata...

wahai malaysian-2day, kamu yang demam kot. Lain kali, baca... kasi paham... baru komen.
CINA ISLAM tulis 'penambahan majoriti (undi)' bukan penambahan kerusi.

apa yang cina islam tulis adalah dari hal sentimen rakyat perak yang mahukan suara mereka kedengaran semula di DUN perak. kayu pengukurnya ialah prk yang baru berlangsung.

jadi sekarang, siapa yang cetek akal?

satu lagi: saya lebih rela ambil cina islam jadi saudara daripada mengambil seorang melayu (yang belum tentu islamnya) yang taat membabi-buta: pada sultan takut derhaka; pada Tuhan buat tak derk saja.

Dr Siswa berkata...

assalamualaikum especially to malaysia2-day..

emm, u look verry knowledgeable..so am i asking u..did Quran ever write any word "malay" inside? emm,20 years i'm reading Quran i never found it..only words Islam i recognize...come on, i'm malay also but we need islam, not race.

perjuangan kerana kaum tidak ada,melainkan perjuangan kerana agama..i did't know wheather u're muslim or not...

berubahlah...

Tanpa Nama berkata...

Kesiankanlah kat malaysian-2day ni....Janganlah marah kat dia.Dia tengah meroyan le katakan.Orang mcm ni memang layak jadi penyokong bee end/umno.Masih tak sedar diri rakyat dah tolak tapi masih tak muhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

saya menyokong pandangan itu, sebenarnya masyarakat sudah tidak mahukan UMNO dan DS Najis memimpin negara...chowla kau dari sini

JIMMY OUTLAWS berkata...

malaysia2day

kamu ni bengap tahap gaban, iq zero, kamu tau ke saper yang menjadi penderhaka, bapa penderhaka ghazali jawi dan mahadead...buter sejarah, ameno derhaka pada sultan trengganu, sultan kelantan, hussin on derhaka juga pada sultan....badigol

Tanpa Nama berkata...

...Oooiii malaysian -2day, aku tampo kang. tak mengundi kamu PRU13 nanti....

ora koyay berkata...

bangang tahap gabaz betol la ko ni malaysian 2day..baik ko g cium tangan madey thambi dgn aneei zambri dapat gak projek siket2 hahahaha...baru la ameno...yieehhaaa

Tanpa Nama berkata...

Malaysian-2Day,

tak reti baca ke apa yang CM tulis....???!!!
BAHASA MELAYU pun TAK FAHAM nak baca...
patutlah PPSMI di "laksanakan"...
agaknya...??

Tanpa Nama berkata...

Simpati aku pada mesia 2day, cuba utk megembalikan kegemilangan b-end, walaupun terpaksa memutar belitkan fakta. Isu sembah derhaka dah selesai, ameno bengap dan sangap masih guna isu tu utk kempen prk 059. Peraih dan penyokong undi B-end mengunakan isu2 liwat, anwar dan tayang 'bontot' (dgn izin). Kita kasi tahu pasal rasuah, Danok, kelab dangdut mutiara, mereka mampu sebut pAS derhaka je. Cetek fakta pencacai ameno ni, cukup time dpt duit cabut. Di tempat ameno/Bend tegar, rumah2 penyokong pakai air perigi dan jalan pakai jalan tanah...kesian umno pembangsat melayu.

aku berkata...

Tolong maafkan Malaysian-2day..dia ni pelancong baru jer 2 hari jadi orang malaysia.bukan dia tau sangat bab politik,adat,agama..

Tanpa Nama berkata...

dey malaysia -2day, lu sudah kena barah otak ka, lu tak paham ke meh sini aku suh anak aku kasi ajar ko, budak tadika pon tau maner adat, adab......ghatib umno ko tu dah tak relebent dahhhhhh......

Tanpa Nama berkata...

Bodo punya malaysia 2day,dah kalah buat jer macam orang kalah woi,xyah nak menyibuk komen dlm blog orang yang berjuangkan kesenangan hidup rakyat,nizar bagi tanah kampung baru pada rakyat berpedapatan sederhana dan miskin,tp pemimpin pati ko bagi gunung genting kat sapa bongok...babi punya ulasan..duk dekat aku kena penyepak mulut...Pematang pauh bn kalah,kuala terengganu bn kalah dan bukit gantang kalah.jadi 3 parlimen dah kalah,kira2 macam orang bercerai talak 3.org kalah sampai 3 kali ni senang jadi gila.

Kimizo berkata...

bee end tengah tunggu masa nak berakhir dekat perak...

Tanpa Nama berkata...

KEPADA YANG MENANG TAHNIAH. SYUKUR KEPADA ALLAH. PERKEMASKAN JENTERA UNTUK HADAPI UMNO/BN PADA PILIHANRAYA BILA-BILA MASA SEHINGGA PRU 13.

KEPADA UMNO/BN YANG KALAH BELAJARLAH MENGHORMATI KEPUTUSAN RAKYAT.
MOHON RESTU RAKYAT. RAKYAT DAH BAGI RESTU DENGAN MENOLAK BN.

Pak Sako berkata...

Eleh...malaysian -2day...
tu makan gaji dengan UMNO
sebagai pembenteng sampai tumbang!!!!

Jika tak buat macam tu nanti 'kebuloq' lah pulak. Kah..kah..kah...

Tanpa Nama berkata...

melayu ke cina ke india ke kita dok malaysia...kenapa nak main isu perkauman tu...hah...keris2...huk2...

Tanpa Nama berkata...

woi malaysia2day, kau ni memang binatang betul...
elok sangat kau pergi hidup kt batang ai je....
hehehe

khair_jamil berkata...

Salam...
Sabar semua.. cian kat malaysia 2day, dah la dia sedih kita hentam plak berapi2. mai kita pakat2 pujuk dia dan bawa ke jalan yang benar, mudah2an terbuka hati dia utk bersama kita. Doakanlah.. tp saya faham semua ni salah dia gak, tak nak baca betul2 terus ulas membuta tuli, lain yang di tulis lain yang diulas.. Maaf ye kpd yang berbahasa agak terkesat sikit tu, klu leh tolong bersabar sikit, tunjukkan kita ni umat yang berhemah dan mudah2an menjadi contoh kpd mereka2 yg masih menyokong UBN, jgn nnt dgn bahasa kita dijadikan modal oleh mereka utk menjatuhkan kita, maklum saja mereka dah x de modal lagi, nnt benda2 yg remeh pun mereka jadikan modal..
Maaf semua, TQ.

Tanpa Nama berkata...

malaysia 2 hari sb nak test marketlah tu.

john berkata...

aku tau pasai pa msian today marah sangat sbb x leh cari makan la ..mat pian dah janji nak bg pojek kat dia bila menang,, tup 2 kalah ..;pojek korek longkang tadak la ..lani cari pojek korek jamban la...ka ka akhghhh

malaysia tomorrow berkata...

malaysia2day bahlul....

Pemuda Pakatan Rakyat 2-Day berkata...

salam semo penyokong penyokong pakatan rakyat..takbir!!!...ALLAHUKABAR!!..reformasi!!..

taniah kepada calon bukit gantang n calon bukit selambau..n taniah gak kepada calon batang ai walaupun tewas..tak pe..di lain tahun pasti kemenagan akan datang..semoga kemenangan PAKATAN RAKYAT akan berterusan..amin :)

n lagisatu..berkenaan ngan malaysia2day..skran ni ko tengok la sendiri bape ramai yg balas ko punya comment??..terpulang pada ko la..cina islam ni aku tengok mmg dia ok..takde masalah..dari segi bahasa melayu aku rasa kira bagus skali berbanding bahasa melayu aku sendiri..dari segi agama tu insyallah aku rasa cina islam paling bagus yg penah aku tengok..berbanding melayu yg de nama islam tapi lom tentu islam..banyak aku dengar ceramah cam tu..aku sendiri pun cam tu gak..jadi aku jadikan cina islam ni satu role model bagi diri aku sendiri untuk berubah..jadi malaysia2day pe kata ko berubah la diri sendiri seblm nak tuduh org lain pasal berkenaan ngan tambah kerusi la..pasal adat melayu la..di sebabkan adat melayu la org melayu jadi begini tanpa bersandarkan pada agama..agama tu tiang pada adat melayu..kalo takde agama islam, asyik ngan adat melayu je lom tentu malaysia ni aman..

jadi malaysia2day...ko da tengok beberapa comment n kata kata kesat yg di hadiakan untuk ko..pandai pandai la lu pk la sendiri (nabil)..


salam pakatan rakyat

Tanpa Nama berkata...

malaysia 2 day... insaflah.. mudah-mudahan allah mengampuni anda