02 Disember 2009

M Jusoff Taib: Carilah ‘Kolonel Mat’ sehingga ke negeri Cina

BARANGKALI sekarang ini ada yang meninggalkan kerja melombong emas untuk mencari ‘Kolonel Mat’ . Hari ini banyak berita tentang halimunan yang diberi nama

‘Kolonel Mat’. Saya anjurkan seluruh pencari ini mencari sebuah kitab petunjuk indeks Al-Quran dan mencari ayat-ayat Al-Quran di bawah jodol atau thema ‘Al-Munafiqiin’.

Para jemaah PAS termasuk pemimpin-pemimpin bawahan tak usah kecoh riuh-rendah bagai mengejar dan memintas si pencuri di tengah malam buta. Buat penelitian dan pengecaman mendalam. Tidak berdasarkan ‘suu’u dzan’. Macam Nabi saw buat dulu, diam-diam lupuskan pengaruh ‘Kolenel Mat’ Itu sajalah.

Dan saya rasa, biarlah isu ‘Kolonel Mat’ terus ada sehingga PRU-13. Supaya Jemaah PAS sekelian tidak lupa, bahawa menimbulkan krisis di sekitar ketokohan Tok Guru Nik Aziz merupakan satu asset UMNO menjelang PRU-13. Dan saya yakin, jika sekiranya Tok Guru Nik Aziz dengan senang hati meletak jawatan, isu yang lebih besar akan timbul di Kelantan untuk menghilangkan tuah PAS menjelma majal.

Ini bukan persoalan yang menggantikan itu layak atau pun tidak, tetapi memang itulah yang ada dalam perancangan musuh. Jadi, waimma yang layak pun akan dijadikan isu ketidak-layakannya. Nafsu berpolitik tikam-menikam akan menjadi agenda ‘Kolonel Mat’. Jika sekirannya di dalam PAS Kelantan para tokoh di bawah Tok Guru Nik Aziz saling renggang merenggang, bererti UMNO Kelatan dapat merasakan tuah politik berada di tahap 50-50 macam dulu – 20 tahun dulu !

Dan jika kemasukan duit minyak yang bernama belas kasihan ke atas Melayu Kelantan bernama ‘Ehsan’ , dah ada congak 60-40 menyebelahi musuh. Dan barangkali inilah Tok Guru akan terus berdegil pada tempatnya. Bukan masalah peribadi, tetapi masalah Kelantan. Masalah politik Islam di Kelantan.

Pada hemat saya, Tok Guru Nik Aziz harus terus pada kedudukan sekarang. Para jemaah PAS serahkan kepada Allah dalam hal ini seperti mana Tok Guru Sendiri merasakan bahawa dalam soal ‘royalti minyak’ menjelma sebagai ‘ehsan kerana minyak’, dia terpaksa bermunajat dan mengadu kepada Allah Azza Wajalla sahaja.

Wang itu dari Pertonas kepada Federalisme Malaysia yang di kuasai UMNO, dari UMNO melalui kerajaan Pusat akan merasuah rakyat Kelantan. Dan jika keadaan politik PAS di Kelanatan terus kacau, sekurang-kurangnya UMNO mengharapkan kedudukannya pada paras 55% pun jadilah. Dan ‘kolonel mat’ boleh tumpang tuah komisyen barangkali – dengan sangat memuaskan.

Politik Islam lain daripada politik secular, walau pun nampak kulitnya secular. Politik Islam adalah politik yang halus di sebalik kasar dan kasar di sebalik halus. Yang jelas, politik Islam ini menyerah hasil kerjanya kepada Allah sebagai ibadah. Dia bukan menjual Islam untuk nampak lebih islamik. Tapi tak apa nampak kurang islamik sedikit, asal hak-hak Allah menang – iaitu Islam !

Dan disitulah bahaya Tok Guru Nik Aziz kepada musuh. Kata musuhnya dalam hati, “ orang tua tu degil tak degi”. Ketika Tok Guru Nik Aziz sanggup bertindak mendengar komen cendekiawan luar, ramai tokoh-tokoh bilis PAS marah dan sinis.

Tapi saya persoalkan, tidakkah itu menggambarkan “PAS for all” yang paraktikal. Sekarang para cendekiawan yang kecewa dengan budaya politik Malaysia yang berkarat itu, merasakan PAS adalah saluran idealisme kecendekiawan mereka yang mereka harapkan PAS boleh menjadi saluran perubahan.

Yang penting bagi PAS sekarang turun ke markaz akar umbi dan mengobati kebingunan para jemaah di kampung-kampung yang mungkin pening lalat dengan politik PAS yang canggih sekarang. Itu amat utama dibandingkan masing-masing menulis dalam blog dengan komen bercelaru dan menyebabkan UMNO mendapat umpan mudah untuk memancing isu.

Gerakan Islam ialah gerakan lingkaran spiral di mana aktivisnya terus berjihad meluaskan lingkaran spiral dan tetap bersambung kepada titik tengah spiralnya, macam berjuta-juta jemaah haji tertumpu kepada Ka’bah dan hajarul Aswad. Atai macam bentuk galaxy. Itu pun yang Tok Guru Nik Aziz mahu selama dia menjadi pemimpin PAS. Supaya spiral pengaruh Islam itu semakin luas lingkarannya dan lingkaran itu tidak putus dari titik tengah itu. Titik tengah itu adalah hakikat Islam. Bukan sesiapa, tetapi Islam !

Saya fikir, jika Tok Guru Nik Aziz berfikir tentang dirinya sendiri, dia sebenarnya berasa amat bahagia dengan isu yang ada ini yang memberi peluang meletak jawatan. Tetapi bayangkan dia sedang memikirkan ‘spiral Islam’ itu. PAS Kelantan boleh memberikan kecederaan yang besar kepada PAS keseluruhannya. Ini perhitungan politik, bukan perhitungan ‘ kun fayakun ’ kuasa Allah. Kita hamba Allah harus melakukan yang kena, soal ‘kun fayakun’ itu mutlak hak Allah.

Mahu tidak mahu, Tok Guru Nik Aziz terpaksa menderita selama tiga tahun lagi. Dalam keadaan dirinya sendiri sudah keletihan. Adakah jemaah PAS boleh faham, atau adakah pemimpim-pemimpin yang lain berupaya memahami keadaan politik atas hitungan rugi dan untung Islam dalam keadaan PAS sekarang.

Dalam tektik perang Sun Tzu (saya disuruh oleh yang dikatakan Hadis belajar ke Cina!), dalam perang sesiapa yang ingin mengalahkan musuh, seharusnya mempastikan di mana ‘Tao Musuh’. Jika dengan tepat dapat membunuh ‘Tao Musuh’ bererti telah melumpuhkan semangat bala tentera. Ketika itu boleh dilakukan serbuah dan dengan mudah boleh mengalahkan bala tentera tanpa ‘sumber Tao itu’.

Bagaimana kalau sinar seminar cahaya Tao itu tak dapat dimusnahkan ? Oh, kita memerlukan “Kolonel Mat’. Dalam teori perang Sun Tzu, ejen musuh lebih mahal bayarannya dibandingkan ejen sendiri. Peranan ejen musuh yang menyebelahi kita ialah mengkelabu-kelalakan Tao sehingga ibadat bulan menjadi gerhana.

Demikianlah adanya. Wallahu a’lam bi-s-showaab !

(30hb. Nobember, 2009)

HarakahDaily.Net/-

1 ulasan:

Raziq Najab berkata...

PERGI JAHANAM DENGAN KEBANGSAAN!

HANCURKAN PERJUANGAN UMNO/BN!!

ALLAHUAKBAR!!!