02 Disember 2009

1013 desak Jais beri tauliah semula kepada Khalid Samad

SHAH ALAM, 30 Nov: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) hari ini menerima memorandum bantahan dari 1013 ahli qariah masjid dan surau sekitar Shah Alam bagi membantah tindakan Jais menarik balik tauliah sementara kepada Ahli Parlimen mereka, Khalid Samad (gambar).

Memorandum itu menggesa Jais mempertimbangkan semula tindakan berkenaan.

Wakilnya, Ismahali Ismail berkata, tindakan itu dibuat kerana bagi mereka Khalid Samad merupakan seorang yang berkaliber dalam menyampaikan khutbah mahupun ceramah.

“Tujuan memorandum ini adalah untuk membantah apa yang telah dikatakan oleh Jais dan kami minta pada pihak Datuk Khusrin (Pengarah Jais) dan jugak Jais untuk mempertimbangkan semula tauliah yang berhormat kami.

"Kami berharap, jika ada kesilapan teknikal di mana-mana dapat diperbetulkan dan beliau mendapat semula pertauliahan dan biarlah pertauliahan itu pertauliahan tetap,” kata Ismaheli.

Memorandum berkenaan diserahkan kepada Ketua Penolong Pengarah Bahagian Dakwah Jais, Ahmad Zaki Arshad.

Ahmad Zaki enggan memberi sebarang komen berhubung penyerahan memorandum berkenaan.

Sebelum ini Jais telah menarik balik tauliah Khalid Samad dengan alasan ceramah yang disampaikan beliau tidak mantap.

Ismahali juga meminta Jais menjelaskan secara profesional sebab-musabah Khalid dilarang menyampaikan khutbah jumaat,
kuliah dan tazkirah di kawasan Parlimennya sendiri.

"Kalau penarikan (tauliah) itu disebabkan penyampaian (khutbah) YB Khalid tak mantap, jelaskan secara profesional di mana kelemahannya
sebab YB Khalid membaca teks khutbah yang disediakan JAIS sendiri," jelasnya.

Beliau juga seorang usahawan korporat menjelaskan bahawa beberapa masjid utama dan surau di sekitar Parlimen Shah Alam masih memohon
Khalid menyampaikan khudbah dan ceramah agama belakangan ini, namun ada halangan dari pihak tertentu dalam Jais sendiri.

"Banyak surau dan masjid sendiri minta YB Khalid beri khutbah dan ceramah, tetapi dihalang pihak tertentu atas alasan tauliah
sementaranya ditarik," jelasnya lagi.

"Sebagai wakil rakyat kita, tentu kita nak dengar khutbah daripadanya...sekarang banyak masalah sosial, sudah tentulah kita
memerlukan seorang pemimpin masyarakat yang lantang dan profesional seperti beliau (Khalid)."

Beliau mendakwa Jais seolah-olah tidak jujur menjelaskan kedudukan isu penarikan tauliah tersebut.

"Setahun sejak tahun lepas, tidak ada masalah...tiba-tiba ditarik balik atas alasan keselamatan dan (Polis) Bukit Aman tak mahu
jelaskannya bila dihubungi.


"Baru-baru ini, Polis berkata, tidak ada apa-apa masalah lagi. Cuma, bila dirujuk kembali kepada Pengerusi Jais, Datuk (Mohammed) Khusrin (Hj. Munawi), dia terluah kata khutbah Khalid tak mantap."

(Gambar: Ismaheli menyerahkan memo membantah penarikan tauliah Khalid Samad)

Ismaheli berharap Jais menilai semula tindakannya menarik tauliah sementara untuk menyampaikan khutbah dan ceramah agama daripada Khalid demi kepentingan Islam dan umatnya.

Bercakap dalam suatu sidang media yang sama, Ketua Pemuda PAS Shah Alam, Ahmad Sayuti Basiron meminta Jais tidak menyalahgunakan kuasa mengeluarkan tauliah agama kepada para pendakwah Islam.

"Kita tak nafi tauliah itu perlu, cuma kita tidak mahu tauliah itu disalahgunakan seperti yang dikenakan ke atas Khalid tanpa suatu sebab.

"(Jais perlu) jelaskanlah di mana Khalid salah dalam penyampaian khutbah dan dakwah di masjid-masjid serta surau-surau...kalau Jais jujur kita sendiri boleh sokong keputusan ini."

Seramai 1013 ahli qaryah masjid dan surau seluruh Shah Alam telah menurunkan tandatangan dalam memorandum tersebut sebagai membantah tindakan Jais ke atas Khalid Samad.

Tindakan ini menjadi salah satu lagi protes rakyat ke atas Jais, setelah kes penangkapan bekas Mufti Perlis Dr. Mohd Asri Zainal Abidin sebelum ini disebabkan menyampaikan dakwah tanpa mempunyai tauliah.

HarakahDaily.Net/-

Tiada ulasan: