17 Disember 2009

BOLA SEPAK BERMULA DI NEGARA CHINA : UST AKMAL

Email : Pemuda PAS Perak


Ust. Akmal sebagai perasmi kejohanan futsal "ORANG MUDA GENG KITA" DPPK Lumut.

LUMUT - Dewan Pemuda Pas kawasan Lumut telah berjaya menganjurkan satu kejohanan futsal piala Dato' Seri Nizar Jamaluddin pada 13 Disember 2009 (Ahad) di gelanggang MP 3, Seri Manjung.Dalam majlis itu juga Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Perak,Ustaz Akmal Kamarudin selaku perasmi telah melancarkan Orang Mude Gang kite peringkat kawasan Lumut.

Sebanyak 24 pasukan telah menyertai kejohanan tersebut. Semoga warga muda akan sentiasa peka dan bersama-sama untuk mengikuti aktiviti-aktiviti yang dianjurkan dari masa ke semasa.

Menurut Ust. Akmal dalam ucapan perasmiannya "Di Cina bola sepak sudah dimainkan sejak 7.000 tahun yang lalu dengan namanya Tsu Chu (menendang bola) lahir dari kepercayaan cina kuno. Selama ini orang menganggap bola sepak lahir di Inggris pada abad 19. Para penulis sejarah bola sepak juga seolah keberatan mengakui Cina sebagai negeri yang melahirkan bola sepak. Inggris, dan Eropah pada umumnya, hanya mengembangkan sukan ini."

"Orang Inggris mula mengenali bola sepak pada sekitar abad ke 8, permainan bola sepak di Inggris terlalu keras sehingga menyebabkan kematian.Sukan ini dimainkan di lapangan yang luas sekitar 3-4 kilometer. Raja Edward II menyebut bola sepak sebagai “permainan syaitan yang dibenci Tuhan.” Ia melarang rakyatnya melakukan sukan ini pada April 1314,sukan ini dianggap mundur kerana menggunakan tengkorak manusia sebagai bola"

"Raja bimbang jika tentera selalu bermain bola, mereka akan lupa kepada latihan berkuda dan memanah untuk menghadapi musuh. Raja-raja Inggris berikutnya melanjutkan larangan itu hingga Ratu Elizabeth I (1533-1608)".

"Sukan bola sepak berkembang sehingga lah ada piala Dunia, ada FIFA, ada Piala Malaisia, ada FAM, ada pasukan Perak,ada PAFA dan ada kejohanan "ORANG MUDA GENG KITA" pada hari ini"

"Bola sepak boleh termasuk dalam perkara yang Mustahab (disukai) jika bertujuan menguatkan jasmani. Syariat Islam sangat menggalakkan mengambil faktor-faktor yang boleh menguatkan badan agar dapat berjihad seperti sabda Nabi SAW :

"Orang yang beriman yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang yang beriman tapi lemah dan pada keduanya terdapat kebaikan" (Riwayat Muslim)

"Bola sepak telah dikenali dari kitab-kitab ulama silam dengan nama-nama yang berbagai-bagai seperti alkujjah,al khazafah,al buksah,at tun,al ajurrah,ash shaulajan dan al kurrah"

"Baru-baru ini, Dewan Pemuda PAS Perak berusaha sedaya upaya membantu Dato' Seri Nizar untuk menyelamatkan pasukan Perak yang hampir tidak dapat beraksi pada Liga Super tahun hadapan, Alhamdulillah, tahun hadapan pasukan Perak dibenarkan beraksi dalam Liga Super" ujarnya lagi.

Beliau mengharapkan para peserta akan terus memberikan sokongan yang padu pada Pemuda PAS dan PR dalam usaha menarik sokongan orang muda kepada PAS dan PR sehingga lah dapat mengembalikan semula hak rakyat Perak yang dirampas dengan sewenang-wenangnya oleh Umno dan BN.

Pemangku Ketua Pemuda PAS Lumut,Ust. Badrul Hisham sedang memberikan kata-kata aluan.

Ust. Akmal sedang merasmikan "ORANG MUDA GENG KITA" kawasan Lumut.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

patut lah Rasul minta tuntut ilmu sampai negeri cina..macam macam ada di sana

Tanpa Nama berkata...

memang bagus diceritakan tentang kelebihan org yg bermain bola sepak sperti kekuatan fizikal...namun begitu, adalah lebih molek sekiranya yb di atas menyarankan pemain yg beragama islam supaya menutup aurat semasa bermain bolasepak...inilah yg sepatutnye ditekankan... wallahualam...