17 Disember 2009

Isu kereta: SPRM panggil isteri Liow

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memanggil isteri menteri kesihatan yang juga naib presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini berhubung isu sebuah kereta yang didakwa dihadiahkan kepadanya oleh sebuah syarikat pembinaan.

Datin Seri Lee Su Loo dilihat memasuki bangunan ibupejabat SPRM di Putrajaya pada kira-kira jam 10 pagi tdi dan beredar pada kira-kira jam 2 petang.

Seorang pegawai SPRM mengesahkan Lee dipanggil berkaitan siasatan mengenai kereta tersebut - Toyota Alphard - dengan nombor pendaftaran WSB 15, bernilai kira-kira RM600,000.

Ini dipercaya kali pertama Lee dipanggil oleh SPRM berhubung perkara itu. Lee dan suaminya telah menafi melakukan sebarang salahlaku, dengan berkata kenderaan tersebut adalah milik mereka.

Liow sebelum ini dilaporkan berkata beliau telah menjualbalik kenderaan pacuan empat roda, Toyota Harrier untuk membeli Toyota Alphard itu, yang sebenarnya kereta terpakai.

Beliau berkata, isterinya telah membeli kereta Toyota Alphard itu melalui seorang kawan, dengan menjualbalik kereta pacuan empat rodanya itu.

Dalam proses tersebut, jelasnya, beliau telah menjual kereta lamanya dengan harga RM130,000 dan pasangan itu kemudiannya mendapatkan pinjaman RM250,000 untuk membeli kereta itu.

"Walaupun jika ada orang yang nak beri kami sebuah kereta, isteri saya tidak akan menerimanya," katanya sambil berkata isterinya mahu membeli kenderaan yang lebih besar ialah kerana anak-anak mereka sudah besar.

Perkara itu menjdi isu dan menarik perhatian umum apabila berita mengenainya disiarkan oleh portal Malaysia Today pada 14 Oktober lalu.

Malaysiakini/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

isu ni dari januari lagi... kenapa skang baru sprm ambik tindakan???
kerana ada kepentingan umno, sprm leh lengahkan ker???
ingat la sikit... gaji sprm dari duit rakyat...
sprm keje untuk rakyat... bukan untuk umno...
adil la kalo nak keje...
nanti kat hari akhirat, semua benda ni yg akan dibangkitkan...