26 Jun 2010

Mengucapkan tahniah dan "selamat" bersempena hari2 bahagia yg tertentu

12 Rejab 1431 H
Oleh: ust. salman maskuri

Mengucap tahniah dan melafazkan "selamat" pada hr tertentu adalah menjadi kebiasaan yg dilakukan oleh manusia diseluruh dunia. Cthnya "selmat hari raya, selamat hari jadi, selmat pengantin baru, selamat tahun baru dan lain2.

sesungguhnya perbuatan ini telah dilakukan Nabi s.a.w ketika datangnya bulan ramadan. Abu Hurairah telah berkata: Nabi s.a.w telah memberikan ucapan gembira sempena kedatangan bulan Ramadan.(Hr Ahmad dan Nasaie)

Seorang ulama bernama al-Qamuli di dalaam kitab al-Jawahir telah berkata:

"Aku berpandangan tidak ada seorang pun dr kalangan ulama mazhab kami yg membincangkan masalah mengucapkan tahniah sempena hari raye, kedatangan tahun2 dan juga bulan2 seperti mana yg telah dilakukan oleh sebahagian manusia. Namun al-Hafiz al-Munziri menukilkan dr al-Hafiz Abil Hasan al-Maqdisi mengatakan bahawa para ulama berbeza pendapat mengenai perkara ini. Aku berpendapat ianya diharuskan. Bukan sunnah dan bukannya bidah."

al-Hafiz telah menyatakan ianya adalah disyarakkan. Imam Baihaqi telah membuat satu tajuk "Bab: Hadis yg diriwayatkan tentang ucapan sesama manusia pada hari raya "Moga Allah menerima amalan kami dan kamu." Walaupun semua hadis adalah doif tetapi secara kesuluruhannya ia boleh dibuat hujjah dlm perkara ini.

Adapun Hadis boleh menjadi hujjah dlm mengucapkan tahniah ketika mendapat nikmat atau dihindarkan dr kemudaratan adalah hadis yg menceritakan tentang kisah penerimaan taubat ka'ab bin malik. Beliau berkata:
"Ketika mana aku masuk ke dalam masjid; aku dapati Rasulullah s.a.w bersama sahabat2nya yg lain. Talhah bin Ubaidillah segera bersalaman dgnku serta mengucapkan tahniah kpdku. Bila mana aku memberi salam kpd Rasulullah s.a.w; baginda berkata dlm keadaan bersinar wajahnya kerana gembira "Bergembiralah dgn sebaik2 hari yg kamu lalui semenjak kamu dilahirkan oleh ibumu."(Hr Bukhari dan Muslim)

Syeikh Atiah Saqor berkata:

"Tidak ada tegahan drpd memberi tahniah sempena hari2 yg tertentu. Bahkan ianya disunatkan sekiranya berniat utk menyebabkan kegembiraan dlm hati manusia. Nabi s.a.w bersabda ketika ditanya apakah amalan yg terbaik "Kamu menyebabkan seseorang beriman itu gembira" (Hr Thabrani)

Tiada ulasan: