15 Oktober 2010

Masjid Xiaopihyuan Xi'an, Provinsi Shaanxi

06 Zulkaedah 1431 H

Xi'an merupakan ibu kota Provinsi Shaanxi yang terletak di bahagian barat laut China. Bandar tersebut pernah dijadikan ibu negara semasa 13 dinasti dalam sejarah China.

Dalam tempoh 1,100 tahun sebagai ibu negara, Xi'an mewarisi kebudayaan tradisional yang cemerlang dan artifak purba yang tidak terbilang banyaknya. Bandar Xi'an diiktiraf sebagai salah sebuah daripada 4 buah ibu negara purba yang terkenal di dunia, bersama-sama dengan Athens, Rome dan Kahirah.

Kini, Xi'an merupakan pusat penyelidikan sains, pendidikan tinggi, industri pertahanan kebangsaan serta industri sains dan teknologi canggih yang terbesar di kawasan barat laut China.
Agama Islam tersebar ke Xi'an pada tahun 651 Masihi, iaitu pada zaman Dinasti Tang. Terdapat kira-kira 20 buah masjid di bandar tersebut. Kini, selain daripada penduduk Islam tempatan, semakin ramai orang Islam dari tempat

lain seperti Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang, Wilayah Autonomi Hui Ningxia dan provinsi Qinghai dan Henan tinggal dan bekerja di Xi'an. Kawasan kediaman orang Islam terletak di kawasan Menara Loceng dan Menara Gendang iaitu kawasan yang paling sibuk di bandar itu.

Antara semua masjid di Xi'an, Masjid Besar Xi'an yang berhampiran Menara Gendang merupakan masjid yang terkenal. Masjid Xiaopiyuan terletak di arah utara Masjid Besar Xi'an. Itulah sebabnya masjid itu dipanggil sebagai masjid utara.Lorong Xiaopiyuan di mana terletaknya Masjid Xiaopiyuan tidak begitu sibuk kerana terletak berhampiran dengan deretan kediaman penduduk.

Menurut catatan sejarah provinsi Shaanxi, tiada catatan mengenai masa yang tepat kewujudan Masjid Xiaopiyuan, namun ia sudah wujud pada zaman Dinasti Yuan iaitu semasa pemerintahan Maharaja Huangqing (tahun 1312 hingga 1313). Oleh itu, masjid tersebut didirikan selewat-lewatnya pada zaman Dinasti Yuan.

Masjid Xiaopiyuan pernah mengalami pembinaan semula pada zaman Dinasti Ming semasa pemerintahan Maharaja Wanli, iaitu tahun 1614. Sebuah batu bersurat yang mencatat sejarah proses pembaikan masjid itu masih terpelihara dalam masjid tersebut.

Menurut catatan batu bersurat itu, agama Islam berkembang maju pada zaman Dinasti Yuan dan Ming, manakala jumlah penduduk Islam semakin ramai. Oleh sebab itulah, masjid dibina semula untuk menampung lebih ramai jemaah.

Kawasan Pusat bandar Xi'an Pernah mengalami Serangan bom Dibuat Pesawat Pejuang tentera Jepun Kesawan Perang Dunia kedua. Masjid-masjid di Pusat bandar Xi'an kedudukannya berdekatan.

Masjid-masjid tersebut termasuk Masjid Xiaopiyuan rosak teruk semasa peperangan. Hingga penghujung abad ke-20, barulah Bangunan Masjid Xiaopiyuan dibina semula mengikut rupa asalnya.

Reka Bentuk Dewan sembahyang masjid tersebut mempunyai ciri Seni bina Istana Kuno China. Kawasan masjid Suami agak Besar halamannya Artikel Baru Yang Luas agak. Selain di Kiri, Kanan Auditan terdapat rumah-rumah Penjaga, Bilik Tempat imam dan menyambut tetamu, di Tengah-tengahnya terdapat sebuah taman beserta wakaf Yang cantik.

Sumbangan pagar Masjid Besar Xiaopiyuan terhadap perkembangan Agama Islam di China adalah Pendidikan Agama c. Kepemilikan Modal Kesawan. Pendidikan Agama Dibuat telah dimulakan sarjana Islam Agama Yang terkemuka di wilayah Shaanxi,

iaitu Hu Dengzhou PADA Zaman Dinasti Ming semasa pemerintahan Maharaja Jiajing (years hingga 1522 iaitu 1566). Composition Komposisi Pendidikan Agama adalah untuk menyebarkan Ilmu Agama dan imam berkelayakan melatih yang.

Menurut buku Yang disunting Dibuat Haji Huang Dengwu, iaitu "Pendidikan Agama Cina dan Sarjana Shaanxi", imam Orang beribu-ribu telah Yang Lulus Sekolah Dari Yang terletak Kesawan Masjid Xiaopiyuan PADA Zaman Dinasti Qing dan Ming.

Mereka dihantar ke Tempat merata-rata di seluruh China untuk berkhidmat sebagai imam masjid Kesawan dan Sumbangan telah memberikan Yang Besar terhadap kemajuan Agama Islam di China.

Antara small lulusan Sekolah Agama di Masjid Xiaopiyuan, ialah Zhou Liangjun merupakan tokoh terkemuka Sejarah Kesawan. Beliau Hidup Kesawan Zaman Dinasti Qing.

Pendapatan kena cukai Selesai belajar di Masjid Xiaopiyuan, beliau dipilih menjadi imam masjid tersebut. Kesawan tempoh 12 years perkhidmatannya di masjid tersebut, sikap beliau Artikel Baru Yang Terbuka Besar telah menerima sejumlah Orang Dari pelbagai Tempat untuk belajar Kesawan Masjid Xiaopiyuan.

Semakin ramai Orang Yang bercita-cita menceburkan Diri Kesawan Pendidikan Agama Islam tersebut membanjiri masjid. Akhirnya, bandar beransur-ansur Xi'an menjadi Pusat Pendidikan Agama Negara pada masa itu. Masjid Xiaopiyuan Juga mempunyai Reputasi Tinggi di seluruh Negara.
Lapan merupakan pelajarnya Orang Yang Unggul pagar small * Semua Pelajar dididik Dibuat Yang Zhou Liangjun. Mereka masing-masing ditawarkan Sekolah dan meneruskan Pendidikan Agama di pelbagai masjid.

Usaha mereka sesungguhnya telah mendorong perkembangan Pendidikan Agama di seluruh China dan memberi pengaruh mendalam sehingga Yang terkini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam.maaf la artikal ni ayat2 nya berselerak dan agak susah memahaminya.