08 Februari 2011

Nik Aziz mahu debat terbuka


5 Rabiulawal 1432H.[MOD].-

TUMPAT - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, pelaksanaan debat perlu diadakan diruang terbuka bagi membolehkan orang ramai mengetahui dengan jelas topik yang menjadi persoalan.

Menteri Besar Kelantan itu mengulangi pendiriannya bahawa beliau hanya sedia berdebat mengenai Islam dengan sesiapa saja, tetapi tokoh berkenaan mestilah individu yang ada kuasa dan bertauliah.

Menurutnya, terpulang kepada Majlis Fatwa Kebangsaan untuk menentukan bagaimana debat itu mahu diadakan.

“Debat dilakukan secara terbuka lebih baik, boleh dilakukan dengan sesiapa saja yang berkuasa. Bagaimanapun ia bergantung kepada Majlis Fatwa Kebangsaan sendiri,” katanya selepas melancarkan Skim Al-It’am di Dataran Pasir Pekan, semalam.

Sebelum ini, Nik Aziz berkata, beliau sedia adakan dialog dengan sesiapa sahaja, termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan, jika tidak berpuas hati dengan kenyataannya dalam usaha menjernihkan hubungan isu berbangkit yang dianggap kontroversi.

Isu tersebut timbul apabila Nik Abdul Aziz pada sidang media semasa Pilihan Raya Kecil Tenang, baru-baru ini, mendakwa mereka yang tidak mengundi Pas adalah Jahiliah.

Bagaimanapun, pemimpin utama Pas itu enggan menerima cabaran ulama UMNO, Mohd Noor Deris untuk berdebat dengan alasan individu itu tidak mempunyai dasar yang jelas dalam perjuangan.

Nik Aziz berkata, Islam tidak melarang umatnya berdebat untuk mencari kebenaran dalam soal agama, asalkan al-Quran dan hadis menjadi petunjuk.

Tiada ulasan: