07 Mac 2011

Contohi MBSA haramkan iklan produk seks, tahyul

02 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 7 Mac: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) berharap negeri-negeri lain mencontohi Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengharamkan iklan produk atau perkhidmatan yang berunsurkan seks dan tahyul.

Ketua penerangannya, Fadhil Osman berkata langkah MBSA itu wajar dijadikan teladan yang baik dalam menangani masalah iklan berunsur seks dan tahyul yang boleh menyumbang kepada gejala sosial yang sedia parah di negara ini.

Beliau turut mengucapkan tahniah kepada MBSA kerana telah mengambil tindakan bijak dan menguntungkan rakyat dengan mengharamkan iklan produk atau perkhidmatan yang berunsurkan seks dan tahyul di semua kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan itu.

“Bagi DPPWP, MBSA telah bertindak tepat bagi membasmi gejala mungkar serta khurafat hasil daripada perniagaan yang haram ini.

“Dengan ini peniaga-peniaga tidak akan berani melakukan perniagaan yang salah di sisi syarak dan undang-undang negara,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Melihat kepada trend hari ini, katanya seolah-olah perniagaan berunsurkan seks seperti rumah urut, produk-produk kesihatan untuk meningkatkan seks amat laris di pasaran serta mendapat sambutan orang ramai.

DPPWP, ujarnya bimbang produk serta perkhidmatan ini disalahgunakan oleh remaja untuk kepuasan seks semata-mata tanpa memikirkan implikasi lain seperti halal haram, kesihatan, gejala sosial dan lain-lain.

Kata beliau, sewajarnya perniagaan seperti itu diharamkan kerana ia mengundang kepada gejala sosial yang lebih parah kepada masyarakat hari ini.

Selain itu, tambahnya iklan-iklan yang memanipulasi wanita dengan berpakaian seksi juga wajar diharamkan.

Katanya, kadang-kadang sengaja tubuh wanita yang seksi dijadikan bahan untuk mempromosi produk sedangkan ianya tidak ada kena-mengena dengan produk tersebut.

“Hal ini boleh mempengaruhi minda serta merosakkan masyarakat khususnya anak-anak muda,” ujarnya.

DPPWP, katanya mengambil contoh bagaimana negeri Kelantan telah mengambil langkah terkehadapan dengan memperkenalkan iklan wanita menutup aurat serta memakai tudung dalam apa juga iklan yang ditampal.

Ini, ujarnya lebih memberikan imej dan gambaran yang positif di samping membina minda masyarakat yang sihat.

Beliau menambah, DPPWP juga mengharapkan agar Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor mengambil langkah yang serupa bagi membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat benar-benar serius dalam mendidik masyarakat serta mengelakkan gejala sosial dari berleluasa.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: