07 Mac 2011

Rakyat Mesir tuntut pembebasan Gaza

02 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

AL-ARISH - Ratusan penduduk Mesir berarak ke sempadan negara itu dengan Genting Gaza bagi menuntut pintu sempadan Rafah dibuka, semalam.

Mesir mengenakan sekatan bersama dengan Israel ke atas Gaza sejak kerajaan Hamas memerintah wilayah itu sejurus dipilih secara demokratik oleh penduduk Palestin pada 2007.

Kempen menuntut pembukaan sempadan Gaza itu dianjurkan oleh kumpulan Tahrir4Gaza yang ingin menguji sejauh mana perubahan di Mesir benar-benar berlaku selepas kejayaan revolusi negara itu menggulingkan pemim:pin kuku besi dan sekutu Zionis, Hosni Mubarak pada 11 Februari lalu.

"Rejim Mubarak yang bersengkokol dengan Israel untuk melemahkan penduduk Palestin sudah tumbang jadi tiada sebab untuk sempadan ini terus ditutup," menurut penganjur kempen.

Mesir semalam mengumumkan akan membenarkan pelajar dari Gaza yang menuntut di universiti Mesir memasuki negara itu, esok.

Sementara itu, ribuan rakyat Mesir di Kaherah menyerbu masuk ke ibu pejabat pasukan keselamatan negara itu dan merampas dokumen untuk dijadikan bukti pencabulan hak asasi manusia oleh rejim Mubarak, kelmarin.

Pasukan keselamatan Mesir yang mempunyai kekuatan 500,000 anggota itu didakwa melakukan pencabulan hak asasi manusia yang serius terhadap rakyat sepanjang pemerintahan Mubarak selama 30 tahun.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: