11 Julai 2011

BERSIH 2.0 : Ibrahim Ali Mengarut, Kata SUARAM

8 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 11 JULAI : Suara Rakyat Malaysia (Suaram) hari ini membidas Presiden Perkasa Ibrahim Ali kerana mencadangkan kerakyatan Pengerusi Bersih Ambiga Sreenevasan dilucutkan.

Kesal dengan laungan sumbang pemimpin bersuara lantang itu, Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) hari ini membidas dan menyifatkan gesaan agar kerakyatan Ambiga dilucutkan adalah sebagai "mengarut".

Menurut Sektariat Suaram Fadiah Nadwa Fikri, gesaan yang dibuat Ibrahim itu adalah "karut' dan "ketinggalan zaman".

"Gesaan itu adalah sesuatu yang ketinggalan zaman, kalau kita duduk di zaman batu atau zaman gelap ia boleh (dilucutkan) tapi kita duduk dalam negara yang ada perlembagaan.

"Ia adalah sesuatu yang mengarut untuk melucutkan kerakyatan," katanya pada sidang media di Dewan Himpunan Cina Wilayah Persekutuan Selangor hari ini.

Tegas beliau, Himpunan Bersih 2.0 yang didakwa disertai lebih 50,000 peserta sama sekali tidak melanggar titah Yang di-Pertuan Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Kita tidak melanggar perintah, kita nak berjalan ke Stadium Merdeka tapi dihalang...kita bukan boleh terbang dan tiba-tiba jatuh di stadium.

"Kita tidak melanggar apa-apa perintah," katanya.

Selain mengesa kerakyatan Ambiga dilucutkan, Ibrahim turut dilaporkan sebagai berkata peserta perhimpunan baru-baru ini juga sebagai penderhaka kerana mengingkari titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Tambah Fadiah Nadwa, pihaknya kini sedang mengumpul bukti keganasan polis yang menangani perhimpunan itu sebelum tindakan susulan diambil.

Beliau juga meminta mana-mana peserta yang dikasari polis agar memaklumkan perkara itu kepada SUARAM.

"Kita dalam langkah mencari fakta dan bahan bukti seperti video dan gambar yang menunjukkan keganasan polis terhadap rakyat, dalam pada itu kami juga memohon kerjasama orang ramai yang dikasari polis tempoh hari untuk tampil kepada kami (SUARAM),"ujar beliau.

malaysiakini/-

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

klu aku ada kuasa,aku akan lucut brahim pencacai ni dari taraf manusia..

Tanpa Nama berkata...

Eh, bukan ke dia memang dah KATAK sejak azali lagi?

Iklanneka berkata...

kita lucut kan aja taraf katak kepada berudu berkaki 2...