04 Julai 2011

Kerajaan campuran akan dibentuk di Thailand.

2 Syaaban 1432H. [MOD] -

BANGKOK 4 Julai – Pheu Thai akan membentuk kerajaan campuran dengan empat parti politik lain bagi memastikan kerajaan stabil, kata calon Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra (Gambar). Beliau akan menjadi Perdana menteri dari kaum wanita yang pertama bagi negara Thailand

Pheu Thai yang memenangi 265 kerusi pada pilihan raya umum semalam, akan bekerjasama dengan Chart Thai Pattana (19 kerusi), Chart Pattana Pueu Pandin (tujuh kerusi), Phalang Chon (tujuh kerusi) dan Mahachon (satu kerusi).

"Dengan 299 kerusi, kerajaan campuran stabil sepenuhnya untuk bekerjasama dan berkhidmat kepada rakyat,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan mesyuarat dengan parti-parti itu di sini hari ini.

Pemimpin Pheu Thai, Yongyuth Wichaidit, Penasihat Chart Thai Pattana, Mej. Jen. Sanan Kajornprasart, Pemimpin Chart Pattana Puea Pandin, Wannarat Charnnukul dan Pemimpin Phalang Chon, Chao Maneewong hadir pada mesyuarat itu.

Yingluck berkata, agenda segera kerajaan baru ialah untuk bekerja ke arah mencapai penyatuan rakyat dan menangani masalah ekonomi khasnya mengenai kenaikan harga barang dan komoditi.

Tiada ulasan: